Nooit opladen?

Alles over lease kosten, bijtelling (!), investeren, afschrijven, subsidies zoals MIA en Vamil, BTW enz.
Cherokee
Vaste klant
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 11 feb 2013, 12:20
km-stand: 98000
Lifetime: 24
Auto: Ampera-e
Locatie: Friesland

Nooit opladen?

Bericht door Cherokee »

Binnenkort zal de volt worden afgeleverd. Ik heb geen vaste oplader en zal de bijgeleverde lader gaan gebruiken indien het elektriciteitsvoorziening in mijn garage uit de jaren 20 van de vorige eeuw dit zal toelaten. Ik woon op het platteland in het noorden. Van oplaadpunten hebben ze hier bijna niet gehoord. Je ziet hier ook vrijwel geen elektrische auto's. Dit komt deels door de prijs maar ook door de grotere afstanden die hier doorgaans worden afgelegd.Bovendien zijn veel gemeenten niet geneigd medewerking te verlenen aan wat zij speeltjes voor ondernemers noemen.
Opladen zal maximaal dus alleen thuis kunnen. Voor het merendeel zal ik op fossiele brandstof rijden. De voornaamste keuze voor de volt is dan ook een fiscale. Een prius had ook gekund maar deze was duurder en echt lelijk.
Nu vraag ik mij af of er meer zijn die de volt/ampera vrijwel uitsluitend op benzine rijden en wat de ervaringen hiermee zijn. Ik heb mij zelfs afgevraagd of het accupakket niet verwijderd kan worden om zo gewicht te besparen en zuiniger te rijden.
arneb
Vaste klant
Berichten: 212
Lid geworden op: vr 07 dec 2012, 12:51
km-stand: 95000
Lifetime: 25
Auto: Ampera

Re: Nooit opladen?

Bericht door arneb »

De accu kan er sowieso niet uit: je rijdt nooit op benzine, je laadt de accu op en rijdt dit electronisch weer op. De accu is het hart van de auto aangezien alles eromheen gebouwd is.

Alleen 'op benzine' rijden kan gewoon: het is net of je de auto thuis aan de lader hebt. Het enige grote nadeel is de levensduur van de accu (om nog maar te zwijgen over het lage verbruik dat je zult halen). De generator kan veel sneller laden dan je thuis kan. Je belast de accu dus aanzienlijk meer dan bij regulier gebruik. De auto is simpelweg ontworpen om vol te zijn voor vertrek en na aankomst weer bij te laden. Het KAN dus zeker, maar ideaal is het niet.

Wat betreft thuisladen: je hebt alleen een geaard contact nodig, want die 10 of zelfs 6A die haal je overal wel zonder al teveel problemen. Wat is er overigens mis om even een 16A groepje bij te (laten) prikken en de auto in ieder geval thuis op te laden?
Gebruikersavatar
Alex
Sponsor
Berichten: 3333
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nooit opladen?

Bericht door Alex »

Voor uitsluitend op benzine is dit de verkeerde auto. Dan rijdt hij niet zo als een gewone hybride, maar zelfs nog onzuiniger dan een gewone benzineauto. Zodra je het elektrisch rijden hebt ontdekt, wil je eigenlijk ook niets anders.

Het loont echt de moeite om een vaste laadvoorziening thuis aan te leggen. Kun je ook KIA en MIA op toepassen. De ervaringen met de thuisladers zijn heel wisselend. Sommigen gebruiken al een jaar dagelijks dezelfde, anderen hebben met incidenteel laden er al twee versleten.

Nooit opladen? Dat nooit!

P.S. Bij het verwijderen van de accu's (als dat al zou kunnen) verdwijnt de grondslag voor de fiscale voordelen. Dan ben je pas duur uit!
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Gebruikersavatar
japio
Harde kern
Berichten: 3504
Lid geworden op: do 06 dec 2012, 23:50
km-stand: 125250
Lifetime: 23
Auto: Ampera
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Nooit opladen?

Bericht door japio »

Mijn ICE ruilen voor jouw batterij? :lol:
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
Cherokee
Vaste klant
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 11 feb 2013, 12:20
km-stand: 98000
Lifetime: 24
Auto: Ampera-e
Locatie: Friesland

Re: Nooit opladen?

Bericht door Cherokee »

Bedankt voor de informatie. Ik wist niet dat als de accu middels de generator wordt opgeladen hierdoor de levensduur van de accu korter wordt dan bij laden via de stekker. Ik zal zo veel mogelijk de auto thuis opladen en bij visite maar een verlengsnoer meenemen. :lol: Een leiding leggen naar garage (voormalig koetshuis) kan wel maar de afstand is wel heel groot, tja dat is weer het voordeel in het Noorden.
Gebruikersavatar
japio
Harde kern
Berichten: 3504
Lid geworden op: do 06 dec 2012, 23:50
km-stand: 125250
Lifetime: 23
Auto: Ampera
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Nooit opladen?

Bericht door japio »

Je krijgt 160.000km of 8 jaar garantie op de batterij en rijden op brandstof is gelijk aan rijden op de hold mode of rijden buiten de E range.
Het enige wat het systeem doet is de soc -state of charge- bewaken (zit de batterij 25% vol dan blijft deze rond de 25% geladen) Ik meen ergens te hebben gelezen dat 40% lading het beste voor de batterij is.
Mijn advies; doe wat je niet kunt laten!
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
Gebruikersavatar
Ivo
Beheerder
Berichten: 2700
Lid geworden op: di 21 feb 2012, 22:27
km-stand: 171000
Lifetime: 41
Auto: anders
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Nooit opladen?

Bericht door Ivo »

Cherokee schreef:Ik heb mij zelfs afgevraagd of het accupakket niet verwijderd kan worden om zo gewicht te besparen en zuiniger te rijden.
Arval, leest u even mee :?:

:wtf: :geek: :shock:
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km
Gebruikersavatar
bennyvw
Vaste klant
Berichten: 175
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 11:43
km-stand: 57000
Lifetime: 12
Auto: Ampera
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Nooit opladen?

Bericht door bennyvw »

Cherokee schreef:(...) Ik heb mij zelfs afgevraagd of het accupakket niet verwijderd kan worden om zo gewicht te besparen en zuiniger te rijden.
Huh? :o
Het is de wereld op z'n kop: Je koopt (/least) een elektrische auto en gaat er dan over nadenken om de accu te verwijderen om zuiniger te rijden... Waarmee je het dus een niet-elektrische auto maakt.

Misschien heb je de verkeerde auto gekozen :roll:
Gebruikersavatar
japio
Harde kern
Berichten: 3504
Lid geworden op: do 06 dec 2012, 23:50
km-stand: 125250
Lifetime: 23
Auto: Ampera
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Nooit opladen?

Bericht door japio »

Was een V60plug in een betere keuze geweest? -om de batterij uit te halen-
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
Gebruikersavatar
Ivo
Beheerder
Berichten: 2700
Lid geworden op: di 21 feb 2012, 22:27
km-stand: 171000
Lifetime: 41
Auto: anders
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Nooit opladen?

Bericht door Ivo »

Eigenlijk is het gewoon wachten op de eerste 0% bijtelling-auto zonder motor. Scheelt ook flink in het gewicht :shock: ;)

Ik snap het wel, waarom bijtelling betalen als het niet hoeft. Maar probeerr het gewoon eens, elektrisch rijden. Dan wil je daarna vast extra je best doen om te laden :thumbup:
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km
Plaats reactie