Opeens Opel Ampera rijder
Geplaatst: wo 13 nov 2013, 17:11
Als eerste een zeer groot compliment voor dit forum en de forumleden, wat is dit forum nuttig, ik heb hier de afgelopen weken en dagen langdurig rond gesnuffeld en dat heeft zeker enorm bijgedragen tot de keuze voor de Ampera en ervoor gezorgd dat ik de auto al kende voor dat ik hem in ontvangst had genomen en ik eigenlijk nauwelijks vraagtekens omtrent de auto heb. Lid zijn van dit forum hoort gewoon bij het Ampera rijden!!
Op 4 november mijn Ampera (zwart) afgeleverd gekregen en ...... met heel veel pijn in mijn hart afscheid genomen van mijn Citroën C5 Tourer Exlusive 2.0 Diesel model 2009. De rijeigenschappen en luxe van de C5 zijn wat mij betreft niet te evenaren, maar hij werd eenvoudig te duur; zowel in onderhoud, brandstof als in bijtelling. Omdat ik dus een nogal verwende rijder ben en op vervoerskosten wil besparen, viel de keuze op een hybride of volledig elektrische auto en heb ik mij eerst goed georiënteerd en proef gereden in een Citroën DS5 (mijn eerste voorkeur) en Toyota Prius plug inn. De DS5 viel ronduit tegen en in de Prius wilde mijn gezinsleden niet gezien worden. Mijn zoon attendeerde mij op de Opel Ampera (nog nooit van gehoord), hij werkt bij een poetsbedrijf en poetst gemiddeld 10 af te leveren Ampera's per week. Nu vind ik Opel zo'n beetje het meest burgelijke automerk dat er bestaat, waar ik tot voor kort echt niet in gezien wilde worden, maar de Ampera is hierop een zeer positieve uitzondering. Qua comfort benadert de Ampera van de hiervoor genoemde opties mijn C5 het beste, Van Voorden in Almere gaf het meeste terug voor mijn C5 en uiteindelijk gaven de fiscale voordelen de doorslag: ik in een Opel wie had dat kunnen denken..... .
Overigens wel jammer dat de meeste Ampera rijders leaserijders zijn, (ik sta met rede niet al te positief tegenover deze categorie weggebruikers; mijn auto is gelukkig van mij en zo rij ik hem ook) zodat deze auto met name wordt aangekocht voor de fiscale voordelen (die eigenlijk te gek voor woorden zijn, maar ook ik zou dom zijn daar geen gebruik van te maken), maar eerlijk is eerlijk het is een prachtige auto en tot nu toe rijdt ie geweldig. Uiteraard ben ik er heel blij mee en begin ik de C5 sneller te vergeten dan ik had gedacht.
De auto werd met de nodige aandachtspunten afgeleverd (en dat voor ruim € 1.200,- rijklaar kosten: schaam schaam, autobranche) maar die punten zijn inmiddels verholpen. De eerste week is uitstekend verlopen ik begin de auto al aardig door te krijgen, maar sommige onderdelen heb ik nog 'in studie'. Opladen gaat goed, weliswaar niet op eigen terrein maar wel overdag voor de deur. Ervaring met het opladen bij openbare laadpunten heb ik (nog) niet. Ik heb bij de Gemeente Almere een openbaar laadpunt aangevraagd, maar ik heb begrepen dat hiervoor nogal wat ambtelijke hindernissen genomen moeten worden, zal me benieuwen, ik ga dat gevecht nog wel aan.
De eerste ervaringen met de Ampera zijn dus positief en ik ga er, gelet op de ervaringen op dit forum, vanuit dat dit zo blijft.
groet
Op 4 november mijn Ampera (zwart) afgeleverd gekregen en ...... met heel veel pijn in mijn hart afscheid genomen van mijn Citroën C5 Tourer Exlusive 2.0 Diesel model 2009. De rijeigenschappen en luxe van de C5 zijn wat mij betreft niet te evenaren, maar hij werd eenvoudig te duur; zowel in onderhoud, brandstof als in bijtelling. Omdat ik dus een nogal verwende rijder ben en op vervoerskosten wil besparen, viel de keuze op een hybride of volledig elektrische auto en heb ik mij eerst goed georiënteerd en proef gereden in een Citroën DS5 (mijn eerste voorkeur) en Toyota Prius plug inn. De DS5 viel ronduit tegen en in de Prius wilde mijn gezinsleden niet gezien worden. Mijn zoon attendeerde mij op de Opel Ampera (nog nooit van gehoord), hij werkt bij een poetsbedrijf en poetst gemiddeld 10 af te leveren Ampera's per week. Nu vind ik Opel zo'n beetje het meest burgelijke automerk dat er bestaat, waar ik tot voor kort echt niet in gezien wilde worden, maar de Ampera is hierop een zeer positieve uitzondering. Qua comfort benadert de Ampera van de hiervoor genoemde opties mijn C5 het beste, Van Voorden in Almere gaf het meeste terug voor mijn C5 en uiteindelijk gaven de fiscale voordelen de doorslag: ik in een Opel wie had dat kunnen denken..... .
Overigens wel jammer dat de meeste Ampera rijders leaserijders zijn, (ik sta met rede niet al te positief tegenover deze categorie weggebruikers; mijn auto is gelukkig van mij en zo rij ik hem ook) zodat deze auto met name wordt aangekocht voor de fiscale voordelen (die eigenlijk te gek voor woorden zijn, maar ook ik zou dom zijn daar geen gebruik van te maken), maar eerlijk is eerlijk het is een prachtige auto en tot nu toe rijdt ie geweldig. Uiteraard ben ik er heel blij mee en begin ik de C5 sneller te vergeten dan ik had gedacht.
De auto werd met de nodige aandachtspunten afgeleverd (en dat voor ruim € 1.200,- rijklaar kosten: schaam schaam, autobranche) maar die punten zijn inmiddels verholpen. De eerste week is uitstekend verlopen ik begin de auto al aardig door te krijgen, maar sommige onderdelen heb ik nog 'in studie'. Opladen gaat goed, weliswaar niet op eigen terrein maar wel overdag voor de deur. Ervaring met het opladen bij openbare laadpunten heb ik (nog) niet. Ik heb bij de Gemeente Almere een openbaar laadpunt aangevraagd, maar ik heb begrepen dat hiervoor nogal wat ambtelijke hindernissen genomen moeten worden, zal me benieuwen, ik ga dat gevecht nog wel aan.
De eerste ervaringen met de Ampera zijn dus positief en ik ga er, gelet op de ervaringen op dit forum, vanuit dat dit zo blijft.
groet