warmdraaien

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
Gebruikersavatar
Marcel
Stamgast
Berichten: 415
Lid geworden op: za 14 apr 2012, 14:02
km-stand: 70000
Lifetime: 21
Auto: Ampera
Locatie: Assendelft

warmdraaien

Bericht door Marcel »

Vraagje:
Stel je rijd op de snelweg ( bv 130km/u ) en de motor slaat aan omdat de accu leeg is,
dan is hij nog koud en moet meteen behoorlijk wat vermogen gaan leveren.
Volgens mij vindt geeneen verbrandingsmotor dit lekker,zal dit niet wat koppakkingen en extra slijtage gaan opleveren onder de ampera's ?
Of is hier op de een of andere manier rekening mee gehouden ?

Met vr gr,
Marcel.
Ampera Sovereign Silver met navi/camera/alarm, Pilot 5000k Xenon, 19" en Pod-Point.

Voeding : 25 zonnepanelen goed voor 6250Wp
:wave:
Gebruikersavatar
PaulJ
Vaste klant
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 26 mar 2012, 22:07
km-stand: 33000
Lifetime: 19
Auto: Ampera
Locatie: IJsselstein

Re: warmdraaien

Bericht door PaulJ »

Interessante vraag Marcel. mogelijk,dat eerst de batterijen nog wat worden belast,maar uiteindelijk moet dat motortje toch fors aan het werk.Benieuwd naar het antwoord. wie weet dit?
Olympic white,sensoren i.p.v.achteruitrijcamera,navi,Voltec. HID Xenon 6000K setje. 32 zonnepanelen in landscape opstelling. Goed voor 7600 Wp.
Gebruikersavatar
Ivo
Beheerder
Berichten: 2700
Lid geworden op: di 21 feb 2012, 22:27
km-stand: 171000
Lifetime: 41
Auto: anders
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: warmdraaien

Bericht door Ivo »

Goede vraag! Ik dacht dat het juist een voordeel was dat je smorgens niet warm hoefde te rijden, maar dit scenario had ik nog niet bedacht :thumbup:

Ik dacht wel dat de benzinemotor semi-stationair liep? Dus hij wirdt nooit extreem belast. Maar dat weet ik niet zeker...
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km
Gebruikersavatar
Marcel
Stamgast
Berichten: 415
Lid geworden op: za 14 apr 2012, 14:02
km-stand: 70000
Lifetime: 21
Auto: Ampera
Locatie: Assendelft

Re: warmdraaien

Bericht door Marcel »

Hoe je het ook wendt of keert,
het kleine 1.4 motortje moet toch een auto van dik 1600 kilo 130km/u laten rijden vanaf het moment dat hij gestart wordt.
Ik draai nu toch ook altijd mijn motor van 4.4 ltr al warm, maar daar heeft het 1.4 blokje helemaal geen tijd voor,want dan zal je toch echt zachter moeten gaan.
Ik denk zelf dat ze niet voor niets de auto begrenzen op 160 km/u,want anders houdt het 1.4 blokje de elektromotor niet meer bij met de stroom vraag.
Ampera Sovereign Silver met navi/camera/alarm, Pilot 5000k Xenon, 19" en Pod-Point.

Voeding : 25 zonnepanelen goed voor 6250Wp
:wave:
Gebruikersavatar
franc
Stamgast
Berichten: 325
Lid geworden op: ma 09 apr 2012, 11:27
km-stand: 136000
Lifetime: 48
Auto: Ampera
Locatie: Heerlen

Re: warmdraaien

Bericht door franc »

De begrenzing op 160 km/h heeft te maken met het maximum toerental dat de elektromotor mag draaien.
Ik vermoed dat de benzinemotor niet geheel koud is, maar al deels zal zijn opgewarmd. Hetzij opzettelijk, danwel vanwege de warmte die de invertor afgeeft. Initieel wordt ook nog energie uit de accu onttrokken, zodat de benzinemotor niet direct vol belast wordt.
Cyber Grey Ampera (april 2012)
smartbart
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 26 mar 2012, 16:08
km-stand: 4500
Lifetime: 0
Auto: Bolt
Locatie: Dronten

Re: warmdraaien

Bericht door smartbart »

Tja grappige discussie, ik had dit ook al eerder bedacht en ik begin 's ochtends electrisch en wanneer ik (vaak op een secundaire) op weg ben (vaste snelheid rond de 100 km/h) zet ik hem even op standby zodat de motor heel rustig warm kan worden. Bij sterk acceleren zet ik hem dan weer op electrisch. Op deze manier probeer ik de benzine motor een beetje te ontzien als hij koud is.
Gebruikersavatar
boeuf
Harde kern
Berichten: 516
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 17:04
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: anders
Locatie: Leiden

Re: warmdraaien

Bericht door boeuf »

Ik heb een Chevy Volt op 169 km/h op de teller gekregen voordat de begrenzer intrad, op de range extender weliswaar.

Ergens ben ik tegengekomen dat een Volt/Ampera op de range extender bij een snelheid van boven de 75 mph (120 kmh) WEL een mechanische koppeling zou hebben tussen de benzinemotor en de wielen (en daarmee dus geen EV meer zou zijn) omdat dat energie-efficienter zou zijn. Kan iemand dat bevestigen..?
Nu: VW e-Golf & ICU Compact Mini
Ex: Chevy Volt LTZ Summit White & ICU Basic wandlader
Gebruikersavatar
Marcel
Stamgast
Berichten: 415
Lid geworden op: za 14 apr 2012, 14:02
km-stand: 70000
Lifetime: 21
Auto: Ampera
Locatie: Assendelft

Re: warmdraaien

Bericht door Marcel »

Ampera Sovereign Silver met navi/camera/alarm, Pilot 5000k Xenon, 19" en Pod-Point.

Voeding : 25 zonnepanelen goed voor 6250Wp
:wave:
Gebruikersavatar
franc
Stamgast
Berichten: 325
Lid geworden op: ma 09 apr 2012, 11:27
km-stand: 136000
Lifetime: 48
Auto: Ampera
Locatie: Heerlen

Re: warmdraaien

Bericht door franc »

boeuf schreef: Ergens ben ik tegengekomen dat een Volt/Ampera op de range extender bij een snelheid van boven de 75 mph (120 kmh) WEL een mechanische koppeling zou hebben tussen de benzinemotor en de wielen (en daarmee dus geen EV meer zou zijn) omdat dat energie-efficienter zou zijn. Kan iemand dat bevestigen..?
Ja, dat klopt inderdaad. En niet alleen pas boven de 120 km/u. Het kan ook al eerder gebeuren wanneer veel vermogen wordt gevraagd (bijvoorbeeld bij flink accelereren). In feite is de Ampera dan een parallel-hybride en dat is alleen maar mooi, want dat is efficiënter.
In de range-extender mode is de Ampera sowieso geen EV meer, maar gedraagt zich als een serie-hybride:
verbrandingsmotor -> elektromotor -> aandrijving.
Dit kan in bepaalde gevallen dus omgezet worden in parallel, waarbij een deel van het vermogen rechtstreeks naar de wielen gaat.
-Franc
Cyber Grey Ampera (april 2012)
Gebruikersavatar
boeuf
Harde kern
Berichten: 516
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 17:04
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: anders
Locatie: Leiden

Re: warmdraaien

Bericht door boeuf »

Marcel schreef:http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=5&t=230

Hier zie je hoe het werkt :angel:
Dank, dat was heel educatief :)

Gelukkig dat onze ex-regering het allemaal nooit zo doorhad toen het 0% bijtellingstarief aan onze geliefde Ampera/Volt werd gehangen..! :D
Laatst gewijzigd door boeuf op do 17 mei 2012, 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: VW e-Golf & ICU Compact Mini
Ex: Chevy Volt LTZ Summit White & ICU Basic wandlader
Plaats reactie