Pagina 1 van 2
warmdraaien
Geplaatst: vr 04 mei 2012, 05:45
door Marcel
Vraagje:
Stel je rijd op de snelweg ( bv 130km/u ) en de motor slaat aan omdat de accu leeg is,
dan is hij nog koud en moet meteen behoorlijk wat vermogen gaan leveren.
Volgens mij vindt geeneen verbrandingsmotor dit lekker,zal dit niet wat koppakkingen en extra slijtage gaan opleveren onder de ampera's ?
Of is hier op de een of andere manier rekening mee gehouden ?
Met vr gr,
Marcel.
Re: warmdraaien
Geplaatst: vr 04 mei 2012, 08:41
door PaulJ
Interessante vraag Marcel. mogelijk,dat eerst de batterijen nog wat worden belast,maar uiteindelijk moet dat motortje toch fors aan het werk.Benieuwd naar het antwoord. wie weet dit?
Re: warmdraaien
Geplaatst: vr 04 mei 2012, 09:43
door Ivo
Goede vraag! Ik dacht dat het juist een voordeel was dat je smorgens niet warm hoefde te rijden, maar dit scenario had ik nog niet bedacht
Ik dacht wel dat de benzinemotor semi-stationair liep? Dus hij wirdt nooit extreem belast. Maar dat weet ik niet zeker...
Re: warmdraaien
Geplaatst: vr 04 mei 2012, 10:01
door Marcel
Hoe je het ook wendt of keert,
het kleine 1.4 motortje moet toch een auto van dik 1600 kilo 130km/u laten rijden vanaf het moment dat hij gestart wordt.
Ik draai nu toch ook altijd mijn motor van 4.4 ltr al warm, maar daar heeft het 1.4 blokje helemaal geen tijd voor,want dan zal je toch echt zachter moeten gaan.
Ik denk zelf dat ze niet voor niets de auto begrenzen op 160 km/u,want anders houdt het 1.4 blokje de elektromotor niet meer bij met de stroom vraag.
Re: warmdraaien
Geplaatst: vr 04 mei 2012, 10:51
door franc
De begrenzing op 160 km/h heeft te maken met het maximum toerental dat de elektromotor mag draaien.
Ik vermoed dat de benzinemotor niet geheel koud is, maar al deels zal zijn opgewarmd. Hetzij opzettelijk, danwel vanwege de warmte die de invertor afgeeft. Initieel wordt ook nog energie uit de accu onttrokken, zodat de benzinemotor niet direct vol belast wordt.
Re: warmdraaien
Geplaatst: za 05 mei 2012, 19:56
door smartbart
Tja grappige discussie, ik had dit ook al eerder bedacht en ik begin 's ochtends electrisch en wanneer ik (vaak op een secundaire) op weg ben (vaste snelheid rond de 100 km/h) zet ik hem even op standby zodat de motor heel rustig warm kan worden. Bij sterk acceleren zet ik hem dan weer op electrisch. Op deze manier probeer ik de benzine motor een beetje te ontzien als hij koud is.
Re: warmdraaien
Geplaatst: wo 16 mei 2012, 18:33
door boeuf
Ik heb een Chevy Volt op 169 km/h op de teller gekregen voordat de begrenzer intrad, op de range extender weliswaar.
Ergens ben ik tegengekomen dat een Volt/Ampera op de range extender bij een snelheid van boven de 75 mph (120 kmh) WEL een mechanische koppeling zou hebben tussen de benzinemotor en de wielen (en daarmee dus geen EV meer zou zijn) omdat dat energie-efficienter zou zijn. Kan iemand dat bevestigen..?
Re: warmdraaien
Geplaatst: wo 16 mei 2012, 18:58
door Marcel
Re: warmdraaien
Geplaatst: wo 16 mei 2012, 19:30
door franc
boeuf schreef:
Ergens ben ik tegengekomen dat een Volt/Ampera op de range extender bij een snelheid van boven de 75 mph (120 kmh) WEL een mechanische koppeling zou hebben tussen de benzinemotor en de wielen (en daarmee dus geen EV meer zou zijn) omdat dat energie-efficienter zou zijn. Kan iemand dat bevestigen..?
Ja, dat klopt inderdaad. En niet alleen pas boven de 120 km/u. Het kan ook al eerder gebeuren wanneer veel vermogen wordt gevraagd (bijvoorbeeld bij flink accelereren). In feite is de Ampera dan een parallel-hybride en dat is alleen maar mooi, want dat is efficiƫnter.
In de range-extender mode is de Ampera sowieso geen EV meer, maar gedraagt zich als een serie-hybride:
verbrandingsmotor -> elektromotor -> aandrijving.
Dit kan in bepaalde gevallen dus omgezet worden in parallel, waarbij een deel van het vermogen rechtstreeks naar de wielen gaat.
-Franc
Re: warmdraaien
Geplaatst: wo 16 mei 2012, 19:51
door boeuf
Marcel schreef:http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=5&t=230
Hier zie je hoe het werkt

Dank, dat was heel educatief
Gelukkig dat onze ex-regering het allemaal nooit zo doorhad toen het 0% bijtellingstarief aan onze geliefde Ampera/Volt werd gehangen..!
