Er staat ook niet bij hoe lang je er over mag doen.
Maar eigenlijk is dit van de gekke. Een gewone parkeerplaats opofferen voor een "oppompplaats", inclusief een duur systeem (op zonnecellen) voor de energievoorziening. Bij elk benzinestation dat je binnenrijdt kun je hetzelfde met de apparatuur die daar staat en bijna altijd beschikbaar is.
Welke dolgedraaide ambtenaar in de Haarlemmermeer heeft dit nu weer bedacht? Of krijg je dat nu ook in andere steden omdat al die ambtenaren naar een cursus 'banden oppompen op de parkeerplaats' zijn geweest?
Echt geld-over-de-balksmijterij.
Groeten,
Poul
Vanaf 28 september 2024 ga ik verder Amperaloos door het leven. Daarvoor sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k.
Een prima initiatief, teveel auto's rijden op te zachte banden. Bij de pomp betaal je 0.50 tot 2 euro en na 3* een klein pufje te hebben bijgepompt 'stink je er niet nog eens in'
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
Grappig, het apparaat berekent ook hoeveel geld ermee bespaard wordt. Wiens geld staat er niet bij.
NeufegliseThierry schreef:Nog beter: gewoon je zomerbanden op stikstof zetten, heb wel eens een setje gehad dat drie jaar later nog boven de aanbevolen spanning stond.
De buitenlucht is al voor 78% stikstof. Wat er uit ontsnapt is de zuurstof, zodat je vanzelf een hoger percentage stikstof in de banden krijgt. Dus de banden op stikstof is vooral goed voor de stikstofboer.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Jammer dat er nog misverstanden bestaan over over stikstof versus lucht.
Inderdaad zit in de lucht al zo'n 78% stikstof. Wanneer je je banden met lucht vult verdwijnt als eerste de zuurstof omdat die moleculen kleiner zijn en door de porieen verdwijnen. Hierdoor gaat de bandenspanning omlaag.
Stikstof moleculen zijn groter en verdwijnen derhalve niet zo snel. En daarom blijft de band langer op spanning.
En dus eens met Alex: stilstof is goed voor de bandenboer EN voor jezelf!
Dat zou dan met een simpele proef vast te stellen zijn; de eerste keer vul je 78% stikstof in de band, omdat de zuurstof makkelijker door de porien verdwijnt zou het stikstofpercentage na een keer of 5 oppompen aanzienlijk hoger moeten zijn dan het aanvangspercentage.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
Maar om meteen te profiteren van het voordeel van 100% stikstof zou ik niet experimenteren maar het tientje er gewoon tegen aan gooien
Daarbij heb ik het experiment al in de praktijk meerdere malen uitgevoerd:
- winterbanden moeten na opslag altijd op spanning gebracht worden;
- zomerbanden staan direct op de juiste spanning na wisselmoment.
I rest my case.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)