Connected services /verlies van privacy
- 
				Bovenstoom
 - Newbie
 - Berichten: 5
 - Lid geworden op: za 25 jul 2015, 23:28
 - km-stand: 41000
 - Lifetime: 60
 - Auto: Ampera
 
Connected services /verlies van privacy
Dag, 
Ik ga binnen 1 a 2 jaar 100 procent elektrisch rijden en kom in mijn verkenningen over in welke auto dat gaat gebeuren grootschalige privacyschendingen tegen.
Waar ik me daarnaast enorm over verbaas: ik lijk wel de enige te zijn...
Vorige week blijken bezitters van connectie cars snelheidsbekeuringen te hebben ontvangen. Dit op basis van werkelijke gereden snelheden en kloppende locaties en tijden. Dus dan betaal je maar.
Helaas blijkt dit een hack van je GPS gegevens: je bent je geld kwijt aan criminelen!
Nissan wil standaard je laatste 100 parkeerlocaties weten, kan heel goed een profiel van gemaakt worden en is sowieso handig voor inbrekers! Tesla weet constant waar je auto is. In hun bepalingen staat : "slechts enkele mensen bij Tesla hebben hier toegang toe" Dit is werkelijk een onzinnig verweer! (vgl: slechts enkelen bij onze bank kennen uw complete ziektegeschiedenis) Iedereen is bovendien omkoopbaar, dus bij welk zwembad of manege ik op woensdagmiddag mijn kinderen afzet is uiteindelijk zo in te kijken. En wat te denken van de tekst: uit onze gegevens blijkt dat uw auto geparkeerd heeft gestaan voor een abortuskliniek. Heeft u al overwogen uw kind meteen na de geboorte ter adoptie aan te bieden? Als u ons niet binnen een week antwoordt zien we ons genoodzaakt het gebruik van uw auto tijdelijk onmogelijk te maken.
Overdreven? kijk dan eens naar "ziekenhuizen getroffen door ransomware (https://www.lantech.nl/news/duitse-ziek ... ansomware/)
Zodra je je telefoon in een Nissan Leaf verbindt ben je meteen al je contacten kwijt. Nissan heeft zelfs een App die daarnaast ook nog al je foto's van je toestel afhaalt. Zou er iemand hebben nagedacht dat een foto van mij met m'n dochtertje onder de douche een onschuldige familiefoto is maar op de servers van Nissan valt onder kinderpornografie? Zouden ze bij Nissan weten hoeveel jaar gevangenisstraf daarop staat?
Ben ik de enige die dit alles totaal onacceptabel vind?
Heeft iemand enig idee wat Opel van plan is op dit punt?
(Lees ook eens de ANWB pagina My car, My data)
http://www.anwb.nl/auto/connected-car/my-car-my-data
Ben erg benieuwd naar jullie reacties!
			
			
									
						
										
						Ik ga binnen 1 a 2 jaar 100 procent elektrisch rijden en kom in mijn verkenningen over in welke auto dat gaat gebeuren grootschalige privacyschendingen tegen.
Waar ik me daarnaast enorm over verbaas: ik lijk wel de enige te zijn...
Vorige week blijken bezitters van connectie cars snelheidsbekeuringen te hebben ontvangen. Dit op basis van werkelijke gereden snelheden en kloppende locaties en tijden. Dus dan betaal je maar.
Helaas blijkt dit een hack van je GPS gegevens: je bent je geld kwijt aan criminelen!
Nissan wil standaard je laatste 100 parkeerlocaties weten, kan heel goed een profiel van gemaakt worden en is sowieso handig voor inbrekers! Tesla weet constant waar je auto is. In hun bepalingen staat : "slechts enkele mensen bij Tesla hebben hier toegang toe" Dit is werkelijk een onzinnig verweer! (vgl: slechts enkelen bij onze bank kennen uw complete ziektegeschiedenis) Iedereen is bovendien omkoopbaar, dus bij welk zwembad of manege ik op woensdagmiddag mijn kinderen afzet is uiteindelijk zo in te kijken. En wat te denken van de tekst: uit onze gegevens blijkt dat uw auto geparkeerd heeft gestaan voor een abortuskliniek. Heeft u al overwogen uw kind meteen na de geboorte ter adoptie aan te bieden? Als u ons niet binnen een week antwoordt zien we ons genoodzaakt het gebruik van uw auto tijdelijk onmogelijk te maken.
Overdreven? kijk dan eens naar "ziekenhuizen getroffen door ransomware (https://www.lantech.nl/news/duitse-ziek ... ansomware/)
Zodra je je telefoon in een Nissan Leaf verbindt ben je meteen al je contacten kwijt. Nissan heeft zelfs een App die daarnaast ook nog al je foto's van je toestel afhaalt. Zou er iemand hebben nagedacht dat een foto van mij met m'n dochtertje onder de douche een onschuldige familiefoto is maar op de servers van Nissan valt onder kinderpornografie? Zouden ze bij Nissan weten hoeveel jaar gevangenisstraf daarop staat?
Ben ik de enige die dit alles totaal onacceptabel vind?
Heeft iemand enig idee wat Opel van plan is op dit punt?
(Lees ook eens de ANWB pagina My car, My data)
http://www.anwb.nl/auto/connected-car/my-car-my-data
Ben erg benieuwd naar jullie reacties!
- Alex
 - Sponsor
 - Berichten: 3333
 - Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
 - km-stand: 230000
 - Lifetime: 21
 - Auto: Volt
 - Locatie: Amersfoort
 - Contacteer:
 
Re: Connected services /verlies van privacy
Ach, Google eens op "Nationale verjaardagskalender". Je laat zoveel shit achter op het internet de de auto peanuts is. En daar is niets illegaals voor nodig.
			
			
									
						
							Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
			
						Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
- Ivo
 - Beheerder
 - Berichten: 2700
 - Lid geworden op: di 21 feb 2012, 22:27
 - km-stand: 171000
 - Lifetime: 41
 - Auto: anders
 - Locatie: Waalwijk
 - Contacteer:
 
Re: Connected services /verlies van privacy
Big data is big money  
			
			
									
						
							Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km
			
						- 
				Bovenstoom
 - Newbie
 - Berichten: 5
 - Lid geworden op: za 25 jul 2015, 23:28
 - km-stand: 41000
 - Lifetime: 60
 - Auto: Ampera
 
Re: Connected services /verlies van privacy
Ik vind bovenstaande reacties eerlijk gezegd onbegrijpelijk lauw en onverschillig.
Het kunnen vinden van adressen en verjaardagen is van een volstrekt ander niveau van kwetsbaarheid dan locatie en gedrag.
Zo bestonden er bijvoorbeeld altijd al telefoonboeken. Daaruit was niet af te lezen waar iemand zich bevond…
Nog even een hypothetisch voorbeeld van kwetsbaarheid: stel, je rijdt tegen iemand aan die onverlicht, in het donker, zonder rijbewijs en dronken, achteruit de weg oprijdt.
Persoon raakt invalide. Je zou zeggen hij heeft pech gehad, een situatie van overmacht.
Nu ontdekt de tegenpartij via gehackte gps gegevens dat je ter plekke 5 km te hard hebt gereden. Of u maar even mee wilt meebetalen aan de kosten.
Een ander, heel realistisch voorbeeld er achteraan: als jouw locatie een aantal keren is samengevallen (parkeerterrein, e.d.) met die van zware crimineel naar wie men op zoek is, dan kun je in een situatie terechtkomen waar je je onschuld moet gaan bewijzen. Dat is het einde van de rechtsstaat.
Hoe blij ben je dan nog met je glimmende auto?
Je bent volstrekt afhankelijk van alle algoritmes en de integriteit van de schrijvers daarvan.
Het beste alternatief is dat er geen gegevens zijn die men kan analyseren.
			
			
									
						
										
						Het kunnen vinden van adressen en verjaardagen is van een volstrekt ander niveau van kwetsbaarheid dan locatie en gedrag.
Zo bestonden er bijvoorbeeld altijd al telefoonboeken. Daaruit was niet af te lezen waar iemand zich bevond…
Nog even een hypothetisch voorbeeld van kwetsbaarheid: stel, je rijdt tegen iemand aan die onverlicht, in het donker, zonder rijbewijs en dronken, achteruit de weg oprijdt.
Persoon raakt invalide. Je zou zeggen hij heeft pech gehad, een situatie van overmacht.
Nu ontdekt de tegenpartij via gehackte gps gegevens dat je ter plekke 5 km te hard hebt gereden. Of u maar even mee wilt meebetalen aan de kosten.
Een ander, heel realistisch voorbeeld er achteraan: als jouw locatie een aantal keren is samengevallen (parkeerterrein, e.d.) met die van zware crimineel naar wie men op zoek is, dan kun je in een situatie terechtkomen waar je je onschuld moet gaan bewijzen. Dat is het einde van de rechtsstaat.
Hoe blij ben je dan nog met je glimmende auto?
Je bent volstrekt afhankelijk van alle algoritmes en de integriteit van de schrijvers daarvan.
Het beste alternatief is dat er geen gegevens zijn die men kan analyseren.
- Unit106
 - Moderator
 - Berichten: 1393
 - Lid geworden op: wo 22 feb 2012, 20:49
 - km-stand: 0
 - Lifetime: 0
 - Auto: anders
 - Locatie: Vlaardingen
 
Re: Connected services /verlies van privacy
Zet jij dan ook je mobiele telefoon uit als je je huis verlaat? En betaal jij alleen contant? En zo zijn er nog veel meer wijzes waarmee jij sporen achter laat.Bovenstoom schreef: Het beste alternatief is dat er geen gegevens zijn die men kan analyseren.
Ampera : 2012 - 2019, Model 3 : 2019 - heden
			
						- japio
 - Harde kern
 - Berichten: 3504
 - Lid geworden op: do 06 dec 2012, 23:50
 - km-stand: 125250
 - Lifetime: 23
 - Auto: Ampera
 - Locatie: Mijdrecht
 - Contacteer:
 
Re: Connected services /verlies van privacy
Ik besta dus ik ben te volgen, als iemand er behoefte aan heeft om mijn gegevens te tracken; geluk er mee, maar ik ga door met mijn leven  
 
Big data = heeft geresulteerd in een big adblocker, mijn infobox gaat inmiddels ongelezen de prullenbak in en Google komt sinds jaar en dag als mosterd na de maaltijd met zijn ad's want ik heb het product al gekocht
			
			
									
						
							Big data = heeft geresulteerd in een big adblocker, mijn infobox gaat inmiddels ongelezen de prullenbak in en Google komt sinds jaar en dag als mosterd na de maaltijd met zijn ad's want ik heb het product al gekocht
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
			
						- Ivo
 - Beheerder
 - Berichten: 2700
 - Lid geworden op: di 21 feb 2012, 22:27
 - km-stand: 171000
 - Lifetime: 41
 - Auto: anders
 - Locatie: Waalwijk
 - Contacteer:
 
Re: Connected services /verlies van privacy
Wat je omschrijft heeft weinig met auto's te maken, maar veel met beschikbaarheid en eventuele beveiliging van je (persoonlijke) gegevens. Hoe meer gegevens, hoe meer waarde ... en dat vinden criminelen interessant. 
Ik geloof niet dat Nissan zelf ransomware op je telefoon of in je auto zal installeren. Ik denk wel dat de beveiliging beter kan.
			
			
									
						
							Ik geloof niet dat Nissan zelf ransomware op je telefoon of in je auto zal installeren. Ik denk wel dat de beveiliging beter kan.
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km
			
						- Alex
 - Sponsor
 - Berichten: 3333
 - Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
 - km-stand: 230000
 - Lifetime: 21
 - Auto: Volt
 - Locatie: Amersfoort
 - Contacteer:
 
Re: Connected services /verlies van privacy
Even over die Nationale verjaardagskalender. Dat gaat natuurlijk niet over geboortedata en telefoonboekgegevens. Zo is uit legaal verkrijgbare gegevens al vast te stellen welke 16-jarige meisjes zwanger zijn, voordat ze dat ook maar aan iemand hebben verteld. Ook kan aan de hand van koopgedrag worden vastgesteld wie er het komend half jaar gaan scheiden, nog voordat ze dat hun partner hebben verteld.Bovenstoom schreef:Ik vind bovenstaande reacties eerlijk gezegd onbegrijpelijk lauw en onverschillig.
en als je GPS regelmatig samen met die van een crimineel samen is gezien, dan is de kans groter dat jij een belangrijke getuige bent, dan dat jij de crimineel bent. Want weet je waar de inlichtingendiensten pas zenuwachtig van worden? Van mensen die niet te traceren zijn en die geen sporen op het web achterlaten.
Je kunt maar beter een beetje bekend zijn.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
			
						Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
- Poul
 - Moderator
 - Berichten: 2079
 - Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 21:15
 - km-stand: 195000
 - Lifetime: 29
 - Auto: geen
 - Locatie: Rotterdam
 - Contacteer:
 
Re: Connected services /verlies van privacy
Mooi staaltje "Omdenken" door jou.Alex schreef:Want weet je waar de inlichtingendiensten pas zenuwachtig van worden? Van mensen die niet te traceren zijn en die geen sporen op het web achterlaten.
Je kunt maar beter een beetje bekend zijn.
Groeten,
Poul
Vanaf 28 september 2024 ga ik verder Amperaloos door het leven. Daarvoor sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k.  
			
						- 
				Bepu
 - Stamgast
 - Berichten: 296
 - Lid geworden op: za 21 apr 2012, 18:55
 - km-stand: 0
 - Lifetime: 0
 - Auto: Bolt
 - Locatie: Vlagtwedde
 - Contacteer:
 
Re: Connected services /verlies van privacy
Ik zie niet in wat dit met elektrisch rijden te maken heeft, ook andere auto's verzamelen dit soort gegevens of gaan dat doen.
Auto's krijgen steeds meer sensoren en de behoefte van de makers wordt steeds groter om van alles vast te leggen.
En ja, systemen zijn te hacken. Maar aangezien GPS voorzieningen in een auto niet gecertificeerd zijn, kan dat nooit als juridisch bewijs worden gebruikt. Veel broodje aap rond dit thema.
Maar op dit moment denk ik dat partijen als google en facebook heel veel meer weten van individuen dan de auto-industrie.
			
			
									
						
										
						Auto's krijgen steeds meer sensoren en de behoefte van de makers wordt steeds groter om van alles vast te leggen.
En ja, systemen zijn te hacken. Maar aangezien GPS voorzieningen in een auto niet gecertificeerd zijn, kan dat nooit als juridisch bewijs worden gebruikt. Veel broodje aap rond dit thema.
Maar op dit moment denk ik dat partijen als google en facebook heel veel meer weten van individuen dan de auto-industrie.