Back in time???
- 
				Bepu
 - Stamgast
 - Berichten: 296
 - Lid geworden op: za 21 apr 2012, 18:55
 - km-stand: 0
 - Lifetime: 0
 - Auto: Bolt
 - Locatie: Vlagtwedde
 - Contacteer:
 
Back in time???
Nog een half jaar en dan is het zover. Heb ik mijn Ampera 5 jaar zakelijk gereden (eigen auto).
De opties zijn weer een stekker auto zakelijk leasen/kopen, de Ampera privé overnemen en daar mee door rijden, of weer gewoon een good old diesel privé rijden.
Volledig EV is voor mij niet haalbaar. Rij regelmatig verre afstanden en waar ik kom zijn bedroevend weinig laad plaatsen. Ondanks dat de Ampera-e er belovend uit ziet, past het nog niet in mijn reispatroon.
De Ampera bevalt goed. Maar ben bang dat ik straks toch grote kosten ga krijgen. Een hybride leasen is met de huidige bijtelling voor mij totaal niet meer interessant. Dus ik ben bang dat het toch een tweedehands diesel gaat worden.
Zal eens een spreadsheet gaan maken. Maar wie van jullie heeft deze afweging al eens gemaakt?
			
			
									
						
										
						De opties zijn weer een stekker auto zakelijk leasen/kopen, de Ampera privé overnemen en daar mee door rijden, of weer gewoon een good old diesel privé rijden.
Volledig EV is voor mij niet haalbaar. Rij regelmatig verre afstanden en waar ik kom zijn bedroevend weinig laad plaatsen. Ondanks dat de Ampera-e er belovend uit ziet, past het nog niet in mijn reispatroon.
De Ampera bevalt goed. Maar ben bang dat ik straks toch grote kosten ga krijgen. Een hybride leasen is met de huidige bijtelling voor mij totaal niet meer interessant. Dus ik ben bang dat het toch een tweedehands diesel gaat worden.
Zal eens een spreadsheet gaan maken. Maar wie van jullie heeft deze afweging al eens gemaakt?
- NeufegliseThierry
 - Harde kern
 - Berichten: 1289
 - Lid geworden op: di 05 aug 2014, 22:01
 - km-stand: 195
 - Lifetime: 0
 - Auto: Ampera-e
 - Locatie: Zoetermeer
 
Re: Back in time???
Als ik een half jaar er bij optel dan betekent dat jouw Ampera blijvend 0% bijtelling is, toch?
Dan zou ik -terwijl de kwaliteit mij tegen gevallen is- wanneer ik in jouw schoenen stond toch gewoon doorrijden en de auto zakelijk laten staan.
Simpel: 0% bijtelling, alle kosten zakelijk aftrekbaar en als er echt iets groots aan de hand is heb je tegenwoordig wat meer opties. Denk b.v. aan een accupakket van een sloper, heb je rond de 2.000 euro. Maar zelfs wanneer de accu kapot is/weinig sjoege meer geeft heb je een auto waarmee je op benzine makkelijk 1 op 17 moet kunnen rijden.
En zelfs wanneer er iets gebeurt (stel motor/bak kapot) en je hebt geen zin meer in investeren dan pak je nog de restwaarde (want dan schrijf je 'm naar nul af, ga er vanuit dat je dat nog niet gedaan hebt).
Als je de auto je verder nog bevalt zou ik de keuze nog even doorschuiven. En wellicht wordt volelektrisch dan nog een betere optie. Overigens ben ik het niet met je eens wat betreft de matige beschikbaarheid van laadpalen: er vanuit gaande dat je voor een volelektrische auto gaat die in de praktijk 300 km haalt op een volle lading kom je altijd wel een langzaam aan laadpaal of snellader tegen op de route.
			
			
									
						
							Dan zou ik -terwijl de kwaliteit mij tegen gevallen is- wanneer ik in jouw schoenen stond toch gewoon doorrijden en de auto zakelijk laten staan.
Simpel: 0% bijtelling, alle kosten zakelijk aftrekbaar en als er echt iets groots aan de hand is heb je tegenwoordig wat meer opties. Denk b.v. aan een accupakket van een sloper, heb je rond de 2.000 euro. Maar zelfs wanneer de accu kapot is/weinig sjoege meer geeft heb je een auto waarmee je op benzine makkelijk 1 op 17 moet kunnen rijden.
En zelfs wanneer er iets gebeurt (stel motor/bak kapot) en je hebt geen zin meer in investeren dan pak je nog de restwaarde (want dan schrijf je 'm naar nul af, ga er vanuit dat je dat nog niet gedaan hebt).
Als je de auto je verder nog bevalt zou ik de keuze nog even doorschuiven. En wellicht wordt volelektrisch dan nog een betere optie. Overigens ben ik het niet met je eens wat betreft de matige beschikbaarheid van laadpalen: er vanuit gaande dat je voor een volelektrische auto gaat die in de praktijk 300 km haalt op een volle lading kom je altijd wel een langzaam aan laadpaal of snellader tegen op de route.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
			
						Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
- Alex
 - Sponsor
 - Berichten: 3333
 - Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
 - km-stand: 230000
 - Lifetime: 21
 - Auto: Volt
 - Locatie: Amersfoort
 - Contacteer:
 
Re: Back in time???
Nou Berend, jouw auto is van juni 2012, dus je hebt inderdaad 0% bijtelling tot je de auto verkoopt. Ik gooi er maar weer een link van de belastingdienst in: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _voor_2014NeufegliseThierry schreef:Als ik een half jaar er bij optel dan betekent dat jouw Ampera blijvend 0% bijtelling is, toch?
Het staat er echt!Datum tenaamstelling vóór 1 juli 2012
Is de auto uiterlijk op 30 juni 2012 tenaamgesteld, dan geldt het dan geldende bijtellingspercentage tot het moment dat de auto verkocht wordt. De beperking tot 60 maanden is niet van toepassing. De eventuele lage bijtelling blijft gelden tot de tenaamstelling van de auto wijzigt. Wordt de tenaamstelling gewijzigd, maar blijft de vaste bestuurder gelijk? Dan blijft het oude percentage van toepassing.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
			
						Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
- 
				Bepu
 - Stamgast
 - Berichten: 296
 - Lid geworden op: za 21 apr 2012, 18:55
 - km-stand: 0
 - Lifetime: 0
 - Auto: Bolt
 - Locatie: Vlagtwedde
 - Contacteer:
 
Re: Back in time???
Ik ging er van uit dat de 0% na 5 jaar zou vervallen. Zo niet, dan wordt het een ander verhaal. Dan denk ik dat ik hem nog even door ga rijden, zolang er geen grote problemen zijn.
Heeft iemand overigens ervaring met inruil/verkoop prijzen van auto's van 5 jaar? ik kan me voorstellen dat die hard terug lopen, vanwege het teruglopen van de accu capaciteit.
			
			
									
						
										
						Heeft iemand overigens ervaring met inruil/verkoop prijzen van auto's van 5 jaar? ik kan me voorstellen dat die hard terug lopen, vanwege het teruglopen van de accu capaciteit.
- gl640
 - Harde kern
 - Berichten: 1472
 - Lid geworden op: di 11 nov 2014, 14:31
 - km-stand: 24000
 - Lifetime: 25
 - Auto: Ampera-e
 
Re: Back in time???
ja dit is precies waar ik me zorgen over maakBepu schreef: De opties zijn weer een stekker auto zakelijk leasen/kopen, de Ampera privé overnemen en daar mee door rijden, of weer gewoon een good old diesel privé rijden.
Volledig EV is voor mij niet haalbaar. Rij regelmatig verre afstanden en waar ik kom zijn bedroevend weinig laad plaatsen. Ondanks dat de Ampera-e er belovend uit ziet, past het nog niet in mijn reispatroon.
De Ampera bevalt goed. Maar ben bang dat ik straks toch grote kosten ga krijgen. Een hybride leasen is met de huidige bijtelling voor mij totaal niet meer interessant. Dus ik ben bang dat het toch een tweedehands diesel gaat worden.
die regeling van volgend jaar stimuleerd helemaal niks.
eerder afbouw van electro voor ik denk het stimuleren van de waterstof auto.
dankzij lobby e.d.
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.
			
						Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.
- japio
 - Harde kern
 - Berichten: 3504
 - Lid geworden op: do 06 dec 2012, 23:50
 - km-stand: 125250
 - Lifetime: 23
 - Auto: Ampera
 - Locatie: Mijdrecht
 - Contacteer:
 
Re: Back in time???
De afschrijving heb je al gehad, de waarde ligt nu net iets boven de 10k je zult hooguit jaarlijks nog 2,5k afschrijven.Bepu schreef:Heeft iemand overigens ervaring met inruil/verkoop prijzen van auto's van 5 jaar? ik kan me voorstellen dat die hard terug lopen, vanwege het teruglopen van de accu capaciteit.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
			
						- gl640
 - Harde kern
 - Berichten: 1472
 - Lid geworden op: di 11 nov 2014, 14:31
 - km-stand: 24000
 - Lifetime: 25
 - Auto: Ampera-e
 
Re: Back in time???
accu loopt niet hard terug! waarom denken mensen dat toch steedsBepu schreef:
Heeft iemand overigens ervaring met inruil/verkoop prijzen van auto's van 5 jaar? ik kan me voorstellen dat die hard terug lopen, vanwege het teruglopen van de accu capaciteit.
na 10 jaar heb je nog zeker 80% van nieuw mogelijk zelfs beter
al zijn bij full ev's welke vaker een kleniere buffer gebruiken dan bij de volt/ampera dit mogelijk iets minder.
maar juist de volt/ampera zal het zeer goed doen! die accu word gebabyed.!
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.
			
						Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.
- NeufegliseThierry
 - Harde kern
 - Berichten: 1289
 - Lid geworden op: di 05 aug 2014, 22:01
 - km-stand: 195
 - Lifetime: 0
 - Auto: Ampera-e
 - Locatie: Zoetermeer
 
Re: Back in time???
Kleine nuancering is op zijn plaats: er zit een buffer in de accu van 6 KW (bruto 16 waarvan er 10 benut worden). Wanneer je de capaciteit echt ziet teruglopen, dan zal het daarna snel gaan. Het is alleen maar vanwege de grote buffer dat het lijkt alsof de accu niet snel achteruit gaat maar dat is dus gedeeltelijk een rookgordijn dat opgetrokken wordt door GM.gl640 schreef:accu loopt niet hard terug! waarom denken mensen dat toch steeds
Andere merken hebben op 24 KW een buffer van slechts 3 KW. Dan lijkt het alsof die accu's relatief snel teruglopen maar de degradatie zal bij een Leaf in de basis (bij (bijna) 100% EV gebruik vand e Ampera/Volt) niet slechter zijn bij gelijk gebruik.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
			
						Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
- japio
 - Harde kern
 - Berichten: 3504
 - Lid geworden op: do 06 dec 2012, 23:50
 - km-stand: 125250
 - Lifetime: 23
 - Auto: Ampera
 - Locatie: Mijdrecht
 - Contacteer:
 
Re: Back in time???
De reserve speelt maar een kleine rol want zodra er cellen op hun einde lopen daalt de spanning (onder belasting) over het hele pakket en dan stelt de batterijmanager dat de HV 'leeg' is.
Ik denk niet dat de degradatie meegewogen wordt daar is de auto te dom voor. Het haalbare aantal laad/ ontlaad cycli ligt waarschijnlijk wel aanzienlijk hoger dan bij andere EV's doordat de batterij nooit pijn wordt gedaan.
			
			
									
						
							Ik denk niet dat de degradatie meegewogen wordt daar is de auto te dom voor. Het haalbare aantal laad/ ontlaad cycli ligt waarschijnlijk wel aanzienlijk hoger dan bij andere EV's doordat de batterij nooit pijn wordt gedaan.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
			
						- NeufegliseThierry
 - Harde kern
 - Berichten: 1289
 - Lid geworden op: di 05 aug 2014, 22:01
 - km-stand: 195
 - Lifetime: 0
 - Auto: Ampera-e
 - Locatie: Zoetermeer
 
Re: Back in time???
Dank voor deze verhelderend toevoeging!
			
			
									
						
							Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
			
						Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)