Vorig weekend rondje Vogezen gedaan.
Het rijden in de bergen met de Ampera-e is een feest:
Omhoog trekt hij als een beer
De kleine buitenafmeting maakt het rijden van scherpe bochten makkelijk, terwijl de hoge zit goed overzicht geeft
Omlaag, ook bij hele steile hellingen, werkt de L-stand en daarmee one-pedal-drive heel goed, makkelijk en precies te doseren. Beetje gas erbij om te voorkomen dat ie té hard afremt maakt dat je tempo houdt, gas los houdt stevig in en dit kun je nog versterken met de flipper aan het stuur.
De meeste km’s die je “kwijtraakt” aan actiradius bij het klimmen, krijg je bij het afdalen weer netjes terug.
Bij het bijladen op een laadpunt bovenaan de klim, moet je kennelijk oppassen dat je em niet helemaal vol laad, omdat anders bij het afdalen de accu overvol zou raken. Of wil de auto dan niet meer regenereren, waardoor misschien de bergrem onvoldoemde werkt en je de fysieke rem aanspreekt? Ik heb het niet uitgeprobeerd en bij 90% lading de stekker er maar uitgehaald .. .
Laatst gewijzigd door e-head op za 02 dec 2017, 01:17, 1 keer totaal gewijzigd.
e-head schreef:[*]Bij het bijladen op een laadpunt bovenaan de klim, moet je kennelijk oppassen dat je em niet helemaal vol laad, omdat anders bij het afdalen de accu overvol zou raken. Of wil de auto dan niet meer regenereren, waardoor misschien de bergrem onvoldoemde werkt en je de fysieke rem aanspreekt? Ik heb het niet uitgeprobeerd en bij 90% lading de stekker er maar uitgehaald .. .[/list]
Er zat toch een 'hill start' of zoiets dergelijks laadoptie op (de Bolt), juist voor dit soort situaties?
Nu: VW e-Golf & ICU Compact Mini Ex: Chevy Volt LTZ Summit White & ICU Basic wandlader
Klopt, maar ik bedacht het pas toen de lading op 90% stond en ben handmatig gestopt.
Maar je kunt het inderdaad bij de start van het laden aangeven, of je kunt per locatie aangeven of die "hillstart" aan de locatie wordt gekoppeld. Heb het (nog) niet precies uitgezocht.
boeuf schreef:Er zat toch een 'hill start' of zoiets dergelijks laadoptie op (de Bolt), juist voor dit soort situaties?
Inderdaad. "Hill top reserve" heet het ding. Boze tongen beweren dat het een faciliteit is die eigenlijk bedoelt is om je accu niet te veel op zijn donder te geven. Tot 90% laden is ten slotte minder 'slecht' dan tot 100% laden. Op dagen dat je geen 100% nodig hebt gebruik je Hill top reserve dan om je accu niet onnodig te belasten.
Alleen mag het niet zo aangeprezen worden, want dan zou ook het officieel gecommuniceerde bereik gebaseerd moeten zijn op 90% accu lading, zo wordt wel eens gezegd.
e-head schreef:Vorig weekend rondje Vogezen gedaan.
Het rijden in de bergen met de Ampera-e is een feest:
...
[*]Bij het bijladen op een laadpunt bovenaan de klim, moet je kennelijk oppassen dat je em niet helemaal vol laad, omdat anders bij het afdalen de accu overvol zou raken. Of wil de auto dan niet meer regenereren, waardoor misschien de bergrem onvoldoemde werkt en je de fysieke rem aanspreekt? Ik heb het niet uitgeprobeerd en bij 90% lading de stekker er maar uitgehaald .. .[/list]
Bedankt voor deze review. Klinkt heel goed
De accu overvol raken zal niet gebeuren. Regeneratie niveau wordt gewoon terug geschroefd. Inderdaad betekent dat wel dat je de fysieke remmen meer aan zult spreken. Ik ga er toch maar een beetje van uit dat deze daar wel op berekend zijn en dat het vooral om efficiency redenen gedaan wordt.
HaKa schreef:Ben ook wel benieuwd hoe de reis naar en van de Vogezen is gegaan (reisduur, laadstrategie, aangehouden snelheid, etc)
Onze ervaringen:
Algemeen:
de laadsinfrastructuur in Europa is nog lang niet "volwassen", maar dat weten we
je moet je dus nog wel aardig voorbereiden, maar daar is voldoende informatie voor beschikbaar
in Duitsland is de spreiding & dichtheid beter dan in (momenteel nog) in België en Frankrijk
bij de toch noodzakelijke planning hebben we gezocht naar laadstops, met liefst meerdere CCS-stekkers (minder kans op bezet) en meerdere alternatieven binnen 25-50 km (als back-up bij niet-geslaagd laden)
om actieradius te optimaliseren (met 4 personen én wandelweekend-bagage) op de snelwegen max 110-115 kmh aangehouden
in de Vogezen zijn de snelladers dun bezaaid: maar één in een straal van meer dan 100 km én die was volgens de site van ChargeMap out-of-order. Dus gepland om met meer dan half-volle accu te willen aankomen
totale rondje ruim 1.500 km
Heenreis:
Door Duitsland vanwege het grotere aantal palen: even bijplussen bij laatste FastNed voor Venlo =>
in Neuwied (4xCCS) mislukte laadpoging (daarover later meer in separate post verderop) =>
als alternatief 25 km door naar Koblenz =>
door naar Achern-am-See (meerdere CCS maar max half uur snelladen, wat daarna aan de andere vrije stekkers ook niet meer lukte) =>
nog 40 min snelladen bij Aire du Haut Königsbourg in NO-Vogezen =>
daarmee met 70% acculading aangekomen. Vanwege het lange oponthoud in Neuwied hebben we er wél meer dan 12 uur over gedaan, maar het was een leuk en toch ook geslaagd avontuur
Ter plaatse:
op aanbod van B&B ingegaan om aan hun 220 V te laden: was in één nacht (op afdaalreserve na) goed vol =>
stuk rondgereden en daarna de kapotte snellaadlocatie (in La Bresse) opgezocht om te checken. Leek eerst wel op te starten, maar de auto werd er binnen een minuut weer afgegooid
toen maar een uurtje aan de Type-2 stekker die het wél deed
Terugreis:
met flinke reserve vertrokken. Doel was om in twee keer laden thuis te komen (de terugreis mag je vrijwel leeg aankomen)
eerste etappe Vogezen naar Metz (twee andere locaties bij Lidls, waar je gratis kunt laden, waren dicht omdat het zondag was). Daar aan de stekker, lopend de (hele mooie) binnenstad in en lekker geluncht (een leuk uitje dus). Bij terugkomst was de auto al een poosje boordevol. Dit was een héle dure laadbeurt trouwens, omdat de auto na 80% langzamer laadt én omdat naast kWh ook laadtijd wordt gerekend. Die beurt kostte €54 voor ruim 53 kWh! Dus: beter niet vól laden en zeker niet te laat bij de paal terugkomen.
tweede etappe door België naar Eijsden. Daar bij Fastned aan de snellader. Drie kwartier gewandeld in bos vlakbij
en toen door naar huis
terugweg dus heel geslaagd
Laatst gewijzigd door e-head op za 02 dec 2017, 11:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Mooi overzicht. Kun je ook iets vertellen over de laadpassen/betaalmethoden/apps. Ik gebruik newmotion en flowcharging, beide aangemeld op de Fastned app.
Ampera 30/9/12 tot 26/9/2017 vanaf 1/12 een Glory Red E
e-head schreef:
[*]in Neuwied (4xCCS) mislukte laadpoging (daarover later meer in separaat draadje elders) =>
Dat andere draadje niet gevonden, dus maar een reactie hier. Er is al minstens één Ampera E uit Frankrijk gerepatrieerd, omdat snelladen niet lukte. Resetten van de auto (sleutel 10) is een goede oplossing, maar daar doen Franse mecaniciens niet aan. Zal vast wel een keer een update voor komen.
Tot welk vermogen werkt snelladen op CCS? Haalt de auto de 50 kWh?
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
NiekValk schreef:Mooi overzicht. Kun je ook iets vertellen over de laadpassen/betaalmethoden/apps. Ik gebruik newmotion en flowcharging, beide aangemeld op de Fastned app.
Ik heb gebruikt:
In Nederland mijn TravelCard van de leasemaatschappij (met NL-TCE-nummer); deze is ook ingesteld voor FastNed-gebruik.
In het buitenland gebruik ik óf de TNM pas die bij de auto zat (met DE-TNM-nummer, deze is gekoppeld aan privé credit card), óf de Chargemap pas die ik had aangevraagd voor Frankrijk, als TNM niet is toegelaten (ook aan credit card gekoppeld)