Sneeuw en gladheid
- 
				Steven
 - Newbie
 - Berichten: 46
 - Lid geworden op: do 07 dec 2017, 10:49
 - km-stand: 4075
 - Lifetime: 0
 - Auto: Ampera-e
 
Sneeuw en gladheid
Hoi Ampera-E'ers!
Als ik vandaag vanuit mijn warme woonkamer naar buiten kijk, zie ik een mooie witte wereld. Een wereld waarin menig verkeersdienst aangeeft dat de weg opgaan gedoemd is te mislukken.
Nu vraag ik me af, hoe doet de Ampera-E het in dit weer? Hoe gaat het bijvoorbeeld met het rijbereik, maar nu zeker niet onbelangrijk, hoe is het met het glijbereik? Staat die met spinnende bandjes sneeuw te happen, of rijdt hij hier gewichtig overheen?
Voor hen die hun leven geriskeerd hebben met dit weer, bedankt! We horen graag of jullie lekker over de wegen konden gladjakkeren, of dat de adem van de winter de Ampera-E heeft doen verbleken...
			
			
									
						
										
						Als ik vandaag vanuit mijn warme woonkamer naar buiten kijk, zie ik een mooie witte wereld. Een wereld waarin menig verkeersdienst aangeeft dat de weg opgaan gedoemd is te mislukken.
Nu vraag ik me af, hoe doet de Ampera-E het in dit weer? Hoe gaat het bijvoorbeeld met het rijbereik, maar nu zeker niet onbelangrijk, hoe is het met het glijbereik? Staat die met spinnende bandjes sneeuw te happen, of rijdt hij hier gewichtig overheen?
Voor hen die hun leven geriskeerd hebben met dit weer, bedankt! We horen graag of jullie lekker over de wegen konden gladjakkeren, of dat de adem van de winter de Ampera-E heeft doen verbleken...
- e-head
 - Vaste klant
 - Berichten: 156
 - Lid geworden op: zo 03 jun 2012, 11:12
 - km-stand: 20703
 - Lifetime: 0
 - Auto: Ampera-e
 - Locatie: Amersfoort
 
Re: Sneeuw en gladheid
Ampera-e heeft het vandaag prima gedaan.
Niet heel ver gereden, maar ervaring is goed.
Lekker aan-de-stekker voorverwarmd.
Mét winterbanden erop.
Ik woon op een hellende straat. We moesten vandaag meerdere mensen (met zomerbanden) helpen om de straat uit te komen. Echt ouderwets duwen-met-zn-allen. Of achteruit naar beneden sturen.
Maar voor onze Ampera-e was het geen probleem. Winterbanden hebben genoeg grip (natuurlijk niet gassen en spinnen, maar met voorzichtige rechtervoet). Het vrij grote gewicht van de auto helpt dan ook positief mee. Gewoon rustig omhoog de straat uit, dat ging uitstekend.
Het geschatte rijbereik dat de auto nu zelf opgeeft is 250 km. Maar voor deze tijd van het jaar vind ik dat wel genoeg.
Je verbruikt nu eenmaal veel energie voor de verwarming en voor de conditionering van het accupakket. Dat kan bij veel (bijna) stilstaan en korte ritjes best oplopen tot boven de 15% van de accucapaciteit. Bij een langere rit met normale snelheden zie je dat (ten opzichte van het verbruik voor het rijden zelf) best weer zakken.
Je krijgt de auto met gemak warm genoeg. Soms moet wel even de blazer op de voorruit, als die wat beslaat, maar in een paar tellen is dat weg. Doe je dat teveel, dan stijgt het energieverbruik wel steil, trouwens.
			
			
									
						
										
						Niet heel ver gereden, maar ervaring is goed.
Lekker aan-de-stekker voorverwarmd.
Mét winterbanden erop.
Ik woon op een hellende straat. We moesten vandaag meerdere mensen (met zomerbanden) helpen om de straat uit te komen. Echt ouderwets duwen-met-zn-allen. Of achteruit naar beneden sturen.
Maar voor onze Ampera-e was het geen probleem. Winterbanden hebben genoeg grip (natuurlijk niet gassen en spinnen, maar met voorzichtige rechtervoet). Het vrij grote gewicht van de auto helpt dan ook positief mee. Gewoon rustig omhoog de straat uit, dat ging uitstekend.
Het geschatte rijbereik dat de auto nu zelf opgeeft is 250 km. Maar voor deze tijd van het jaar vind ik dat wel genoeg.
Je verbruikt nu eenmaal veel energie voor de verwarming en voor de conditionering van het accupakket. Dat kan bij veel (bijna) stilstaan en korte ritjes best oplopen tot boven de 15% van de accucapaciteit. Bij een langere rit met normale snelheden zie je dat (ten opzichte van het verbruik voor het rijden zelf) best weer zakken.
Je krijgt de auto met gemak warm genoeg. Soms moet wel even de blazer op de voorruit, als die wat beslaat, maar in een paar tellen is dat weg. Doe je dat teveel, dan stijgt het energieverbruik wel steil, trouwens.
- Tomv65
 - Newbie
 - Berichten: 36
 - Lid geworden op: za 26 aug 2017, 14:44
 - km-stand: 0
 - Lifetime: 0
 - Auto: Ampera-e
 
Re: Sneeuw en gladheid
Een klein ritje door de sneeuw gemaakt.
Bij mij nu ook terug naar 250km na voorverwarmen a.d. paal.
Rijden ging prima. Rustig voetje nodig bij het optrekken.
En bij het afremmen met 'L' gewoon driften als het glad genoeg is...
Fun, maar wel op letten
 
Cheers
Tom
			
			
									
						
							Bij mij nu ook terug naar 250km na voorverwarmen a.d. paal.
Rijden ging prima. Rustig voetje nodig bij het optrekken.
En bij het afremmen met 'L' gewoon driften als het glad genoeg is...
Fun, maar wel op letten
Cheers
Tom
Nu Opel Ampera-e 2017 
 ; ex Toyota Prius Plugin 2013 
 , ex Honda Insight 2009 
			
						- HaKa
 - Vaste klant
 - Berichten: 166
 - Lid geworden op: vr 24 aug 2012, 23:23
 - km-stand: 85000
 - Lifetime: 18
 - Auto: Ampera-e
 - Locatie: Bennekom
 
Re: Sneeuw en gladheid
Ondanks winterbanden is het niet moeilijk met het koppel van de Ampera-e om de bandjes te laten spinnen...
Op heel glad stukje in woonwijk ook tijdelijk de L-stand uitgehad om meer controle over het remmen te houden.
De Ampera ligt naar mijn smaak toch nog meer als een baksteen op de weg door de lage zit (ook minder windgevoelig dan de Ampera-e).
			
			
									
						
							Op heel glad stukje in woonwijk ook tijdelijk de L-stand uitgehad om meer controle over het remmen te houden.
De Ampera ligt naar mijn smaak toch nog meer als een baksteen op de weg door de lage zit (ook minder windgevoelig dan de Ampera-e).
Na 5 jaar Ampera nu Ampera-e. Lifetime in kWh/100 km
			
						- 
				Steven
 - Newbie
 - Berichten: 46
 - Lid geworden op: do 07 dec 2017, 10:49
 - km-stand: 4075
 - Lifetime: 0
 - Auto: Ampera-e
 
Re: Sneeuw en gladheid
Ik moet zeggen dat ik 250km nog wel iets vind tegenvallen. De temperaturen waren toch niet extreem laag gisteren. Ik vraag mij een beetje af hoe dit in bijvoorbeeld Noorwegen is, waar het toch weer een paar graden kouder is.
Maar buitenom dat klinkt het wel heel goed, ik zie zelf uit naar de voorverwarming
, mijn huidige vroemvroem heeft toch behoorlijk wat ontdooi tijd nodig voordat ik weer door al mijn ramen de witte wereld kan zien.
			
			
									
						
										
						Maar buitenom dat klinkt het wel heel goed, ik zie zelf uit naar de voorverwarming
Dit gebeurde al bij het afremmen op de motor? Zonder extra bij te remmen?Tomv65 schreef:Rijden ging prima. Rustig voetje nodig bij het optrekken.
En bij het afremmen met 'L' gewoon driften als het glad genoeg is...
Fun, maar wel op letten![]()
Werkte dit? En zo ja, hoe merkte je dit verschil?HaKa schreef:Op heel glad stukje in woonwijk ook tijdelijk de L-stand uitgehad om meer controle over het remmen te houden.
- HaKa
 - Vaste klant
 - Berichten: 166
 - Lid geworden op: vr 24 aug 2012, 23:23
 - km-stand: 85000
 - Lifetime: 18
 - Auto: Ampera-e
 - Locatie: Bennekom
 
Re: Sneeuw en gladheid
Ik haal nog wel 280.Steven schreef:Ik moet zeggen dat ik 250km nog wel iets vind tegenvallen. De temperaturen waren toch niet extreem laag gisteren. Ik vraag mij een beetje af hoe dit in bijvoorbeeld Noorwegen is, waar het toch weer een paar graden kouder is.
HaKa schreef:Op heel glad stukje in woonwijk ook tijdelijk de L-stand uitgehad om meer controle over het remmen te houden.
In L-stand bij 'gas' loslaten merkte ik dat de auto ging zwabberen, in D-stand remt de auto niet af als je loslaat en kun je met het rempedaal gedoseerder afremmen.Steven schreef:Werkte dit? En zo ja, hoe merkte je dit verschil?
Na 5 jaar Ampera nu Ampera-e. Lifetime in kWh/100 km
			
						- Riconl
 - Harde kern
 - Berichten: 501
 - Lid geworden op: za 22 jun 2013, 22:01
 - km-stand: 237600
 - Lifetime: 20
 - Auto: Volt
 - Locatie: Zuidhorn
 
Re: Sneeuw en gladheid
Komt omdat de Ampera-e een doodnormale electrische kachel heeft en geen warmtepomp.
			
			
									
						
										
						- HaKa
 - Vaste klant
 - Berichten: 166
 - Lid geworden op: vr 24 aug 2012, 23:23
 - km-stand: 85000
 - Lifetime: 18
 - Auto: Ampera-e
 - Locatie: Bennekom
 
Re: Sneeuw en gladheid
Niet helemaal, "Bolt EV uses a resistance heater that circulates coolant through a heater core"Riconl schreef:Komt omdat de Ampera-e een doodnormale electrische kachel heeft en geen warmtepomp.
Na 5 jaar Ampera nu Ampera-e. Lifetime in kWh/100 km
			
						- Riconl
 - Harde kern
 - Berichten: 501
 - Lid geworden op: za 22 jun 2013, 22:01
 - km-stand: 237600
 - Lifetime: 20
 - Auto: Volt
 - Locatie: Zuidhorn
 
Re: Sneeuw en gladheid
Volgens mij is dat een electrische kachel die water verwarmt?HaKa schreef:Niet helemaal, "Bolt EV uses a resistance heater that circulates coolant through a heater core"Riconl schreef:Komt omdat de Ampera-e een doodnormale electrische kachel heeft en geen warmtepomp.
- Anko
 - Stamgast
 - Berichten: 476
 - Lid geworden op: di 19 feb 2013, 20:58
 - km-stand: 10500
 - Lifetime: 0
 - Auto: Ampera-e
 - Locatie: Montfoort
 
Re: Sneeuw en gladheid
Jullie bedoelen / weten vast hetzelfde. Maar over de woordkeuze valt natuurlijk wel iets te zeggen. Ik heb aan de ene kant nog nooit iemand horen zeggen dat er een elektrische kachel onderin zijn waterkoker zat. Maar aan de andere kant zou ik ook zonder meer zeggen dat er een elektrische kachel in de Ampera E zat.