Pagina 1 van 2
Vergelijkingstest koud Ampera-e
Geplaatst: do 22 mar 2018, 16:38
door Ivo
https://elbil.no/the-biggest-electric-c ... land-ever/
Mooie test, in vergelijking met de i3, Leaf, Ioniq en e-Golf.

Re: Vergelijkingstest koud Ampera-e
Geplaatst: do 22 mar 2018, 22:32
door e-head
Mooie verhaal, strakke test, mooi plaatjes.
(en mooie kleur, die Ampera-e!)

Re: Vergelijkingstest koud Ampera-e
Geplaatst: za 24 mar 2018, 19:47
door NiekValk
e-head schreef:...(en mooie kleur, die Ampera-e!)...

Mooie (winter) velgen ook
Re: Vergelijkingstest koud Ampera-e
Geplaatst: za 24 mar 2018, 21:13
door Ferry34
Ik moet zeggen dat mijn mond open viel bij het zien van de nieuwe Hyundai Kona EV.
Een 65 kw accu, hud display, 3 regeneratie instellingen en een CCS aansluiting die 100 kw kan laden.
Verder groter dan de opel en n grotere kofferbak.
Ook leverbaar deze zomer....wauw.
Hopelijk snel n echte review.
Re: Vergelijkingstest koud Ampera-e
Geplaatst: za 24 mar 2018, 23:20
door japio
Er zijn er niet veel die dit hadden verwacht en het zou wel eens een Ampera-E killer kunnen worden. De lat wordt ook voor Tesla een metertje hoger gelegd.
Re: Vergelijkingstest koud Ampera-e
Geplaatst: zo 25 mar 2018, 22:44
door Ferry34
Inderdaad...en dan ook waarschijnlijk deze zomer leverbaar.
Re: Vergelijkingstest koud Ampera-e
Geplaatst: ma 26 mar 2018, 08:47
door Anko
Ik heb eigenlijk pas één keer snel geladen (sterker nog, mijn vrouw heeft dat gedaan terwijl ik vanuit huis 'meegekeken' heb). Ze heeft toen vanaf iets meer dan 50% tot ruim meer dan 60% geladen. Niet ideaal, maar het alternatief was om 's avonds om 23:30 langs de snelweg op te laden en dat zag ze ook niet helemaal zitten. Ze heeft op enig moment deze foto gemaakt:
Nu weet ik niet of op dat moment de kachel aan stond (en of dat uit zou maken voor de laadstroom), maar kennelijk is boven de 50% 33 kW nog haalbaar. Hoe verhoudt dat zich dan tot de bevinding in deze test (45 - 53% @ 24 kW):

Re: Vergelijkingstest koud Ampera-e
Geplaatst: ma 26 mar 2018, 15:36
door NeufegliseThierry
Anko schreef:Nu weet ik niet of op dat moment de kachel aan stond (en of dat uit zou maken voor de laadstroom), maar kennelijk is boven de 50% 33 kW nog haalbaar. Hoe verhoudt dat zich dan tot de bevinding in deze test (45 - 53% @ 24 kW):
Tijdens de test was het veel kouder dan toen je vrouw aan het opladen was. Wel bijzonder dat de Ampera-e (met een veel ruimere accu) zo langzaam snel laadt. Met mijn Leaf zat, i3 zit en zelfs de Zoe met winterse omstandigheden zat ik nog bij circa 60% tussen de 0,6 en 0,7 KW per minuut (36-42 per uur).
Re: Vergelijkingstest koud Ampera-e
Geplaatst: ma 26 mar 2018, 16:57
door Anko
NeufegliseThierry schreef:Tijdens de test was het veel kouder dan toen je vrouw aan het opladen was.
Dat is absoluut waar. Maar ik zat met de gedachte dat de accu bij die test, door het stuk dat ze al gereden hadden, toch ook al aardig opgewarmd zou zijn, of vergis ik me daar in?
Mezelf even tegen spreken: Als je de berichten mag geloven zakt bij de Leaf het opladen juist in bij twee keer achter elkaar snel laden (omdat de accu juist te warm wordt). Op YouTube staat een filmpje van iemand die met een oude en een nieuwe Leaf van het noorden van Schotland naar Lands End is gereden en er met de nieuwe Leaf langer voor nodig had. Omdat hij zoveel langzamer ging laden na de eerste sessie. Dus kennelijk heeft snel laden flink meer invloed op temperatuur dan gewoon rijden.
Heb ook ergens gelezen dat de accu van de Ampera / Bolt eerst een beetje op temperatuur moest komen voordat 'het gas er op ging' bij het laden. Maar ik dacht dat dat vooral aan het begin van een trip zou zijn. Misschien geldt dit ook wel nadat je al een tijdje gereden hebt. In dit geval hebben ze maar 8% / 6 kW bijgeladen. Misschien niet genoeg om de accu lekker op temperatuur te krijgen en misschien zou de laadsnelheid wel hoger (in plaats van lager) hebben uitgepakt wanneer ze langer door waren gegaan.
Re: Vergelijkingstest koud Ampera-e
Geplaatst: ma 26 mar 2018, 19:23
door Ivo
De nieuwe leaf heeft volgens de test ook een “slechter” verbruik. Zelfs t.o.v. de Ampera-e.