Test Autoweek Golf - Leaf - Ampera-E

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
Gebruikersavatar
NeufegliseThierry
Harde kern
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 22:01
km-stand: 195
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Zoetermeer

Test Autoweek Golf - Leaf - Ampera-E

Bericht door NeufegliseThierry »

Voor diegenen die argumenten nodig hebben om NIET voor een Ampera-E te gaan: lees de test in Autoweek nr 15.

Voor diegenen die argumenten nodig hebben om WEL een Ampera-E te kopen of die al gekocht hebben maar niet willen horen dat ze wellicht niet zo'n goede keuze gemaakt hebben: laat de Autoweek deze week links liggen.

Even genuanceerd: De Ampera-E eindigt weliswaar kansloos op de 3e plek maar als je interieur en rijgedrag niet zo belangrijk vindt dan vallen de verschillen wel mee. En zo kan eenieder er uit plukken wat voor hem/haar belangrijk is ;-)
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
Gebruikersavatar
japio
Harde kern
Berichten: 3504
Lid geworden op: do 06 dec 2012, 23:50
km-stand: 125250
Lifetime: 23
Auto: Ampera
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Test Autoweek Golf - Leaf - Ampera-E

Bericht door japio »

Autoweek, is dat niet een onderdeel van het VAG concern?
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
Gebruikersavatar
Anko
Stamgast
Berichten: 476
Lid geworden op: di 19 feb 2013, 20:58
km-stand: 10500
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Montfoort

Re: Test Autoweek Golf - Leaf - Ampera-E

Bericht door Anko »

Ze vragen het zichzelf al af: "Is actieradius nog altijd het onderdeel waarop het verschil wordt gemaakt of is er meer?".

Mensen die voor een Ampera E kiezen of hebben gekozen hebben dat m.i. hoofdzakelijk gedaan vanwege het bereik en niet omdat ze dachten dat hij beter in elkaar zat, mooier was of beter reed dan een Golf of een Leaf. Daar verandert een test toch niets aan? Tenminste niet zolang niet blijkt dat die Golf of Leaf verder komt op een accu lading :mrgreen:
Gebruikersavatar
NeufegliseThierry
Harde kern
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 22:01
km-stand: 195
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Zoetermeer

Re: Test Autoweek Golf - Leaf - Ampera-E

Bericht door NeufegliseThierry »

Ik vond het ook een rare test, i.p.v. de Ampera-E had een Ionic beter gepast.

Als je tussen de regels doorleest ontstaat er wel een ander beeld: wanneer het Nissan, VAG, Hyundai of wie dan ook lukt om eenzelfde aantal km's te laten rijden (lees: met grotere accu's te leveren) voor een vergelijkbare prijs (45-50 k), dat dan de Ampera-E er het op diverse fronten aflegt tegen de concurrentie.

Gelijk aan met de Ampera heeft GM gewoon onvoldoende kunnen profiteren van het als eerste op de markt komen met een nieuw concept (middenklasser met 50 KW+ accu). En dat is jammer.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
Marcel458
Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: do 30 mar 2017, 23:39
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: anders

Re: Test Autoweek Golf - Leaf - Ampera-E

Bericht door Marcel458 »

Door alle testen die ik gelezen heb en de slechte verkoop techniek bij Opel maakt wel dat mijn Ampera (oude type) niet wordt vervangen door weer een Opel. Voorlopig rijd is deze verder, ben er zeer tevreden mee, maar kan niet wachten tot die nieuwe generatie auto's met een bereik van rond de 300km tweedehands op de markt komen ...
tofelec
Stamgast
Berichten: 386
Lid geworden op: vr 15 jul 2016, 19:35
km-stand: 100027
Lifetime: 12
Auto: Ampera

Re: Test Autoweek Golf - Leaf - Ampera-E

Bericht door tofelec »

nu dat opel bij psa is,vind je in belgie(en frankrijk) nauwelijks het bestaan van die ampera-E (je kan het niet bestellen!) :shock: jullie zullen een collector model van hebben in holland :lol:
Gebruikersavatar
HenryAmpera
Harde kern
Berichten: 1157
Lid geworden op: vr 23 jan 2015, 10:21
km-stand: 220230
Lifetime: 27
Auto: anders
Locatie: Deventer

Re: Test Autoweek Golf - Leaf - Ampera-E

Bericht door HenryAmpera »

Marcel458 schreef:Door alle testen die ik gelezen heb en de slechte verkoop techniek bij Opel maakt wel dat mijn Ampera (oude type) niet wordt vervangen door weer een Opel. Voorlopig rijd is deze verder, ben er zeer tevreden mee, maar kan niet wachten tot die nieuwe generatie auto's met een bereik van rond de 300km tweedehands op de markt komen ...
Het ligt niet aan de verkooptechniek van Opel.
Nu weet ik niet wat de afspraken tussen GM en PSA zijn, maar vrees dat daar de oorzaak ligt....
De Ampera-e is nu eenmaal een GM product dat nu door de concurrent(?) verkocht wordt....
Na 10 jaar sinds 21/02/2025 Amperaloos. Huidige auto Hyundai Ioniq Electric.
fvdg
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 22 okt 2012, 15:52
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Test Autoweek Golf - Leaf - Ampera-E

Bericht door fvdg »

Na 3 maanden in E golf gereden te hebben ben ik alweer een maand blij met mijn Ampera E (met de Leaf heb ik geen ervaring)

Mijn conclusie mbt de Ampera E en de E golf
- Golf rijdt overal iets beter dan de Ampera (net iets verfijnder) maar na een paar dagen in Ampera weet je niet beter
- Ampera heeft hoge instap MPV achtig is elke keer bij in en uitstappen weer erg fijn
- Lange ritten naar mijn ouders ca 250 km (voornamelijk snelweg km) was voor ons een drama met de golf door ongunstige locatie Fastned moesten we heen en terug 20 min aan de paal en bakkie doen bij tankstation. Iets wat echt gaat opbreken. Bereik Golf is met snelweg km en in winter nog geen 150km. Nu met de Ampera fluitend te doen met 30km over (en dan 130 waar dat mag) Elke weer een genot om langs de fastned te rijden en het niet nodig te hebben
- Interieur is smaak Ampera is echt mooi en fris, en wees nu eerlijk hoe vaak tik je op dashbord om het harde of zachte kunststof te voelen
- Navigatie, in Golf gebruikte ik al Waze (heb VW navigatie nooit gebruikt) super navigatie wil niet anders meer
- bereik is zo belangrijk, zeker met steeds meer EV op de weg (ik zie mijn geest al dwalen met rijen bij Fastned) en let wel je rijdt nooit de tank leeg dus trek van je bereik zomaar 30 km af dan is die 100+ extra km dus echt 100km extra
- reëel bereik Golf is met mijn snelweg km 150 a 180 km de Ampera komt op 280 a 320 km

Kortom wat is belangrijk bij een EV naar mijn weten is het bereik het grootste goed, ik kan overal waar ik heen wil heen en terug. Die 5 keer per jaar dat ik echt verder ga neem ik uurtje bezoekje aan Fastned voor lief
Gebruikersavatar
Alex
Sponsor
Berichten: 3333
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Test Autoweek Golf - Leaf - Ampera-E

Bericht door Alex »

fvdg schreef:Kortom wat is belangrijk bij een EV naar mijn weten is het bereik het grootste goed, ik kan overal waar ik heen wil heen en terug. Die 5 keer per jaar dat ik echt verder ga neem ik uurtje bezoekje aan Fastned voor lief
Je beschrijft heel duidelijk wat voor jou belangrijk is.

Mij breekt de lage laadsnelheid van de Ampera-E (1 fase aan gewone laadpaal en niet meer den 34 kW bij Fastned) juist weer op. Leaf 30kW en i3 33kW voldoen nu goed. Leaf voor de ruimte, i3 voor actieradius. We krijgen volgende week de eerste nieuwe Leaf 40kW. Heb ik al eens gereden, ben benieuwd naar echte actieradius.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Gebruikersavatar
e-head
Vaste klant
Berichten: 156
Lid geworden op: zo 03 jun 2012, 11:12
km-stand: 20703
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Amersfoort

Re: Test Autoweek Golf - Leaf - Ampera-E

Bericht door e-head »

fvdg schreef: ........ blij met mijn Ampera E ........ de Ampera komt op 280 a 320 km
Kortom wat is belangrijk bij een EV naar mijn weten is het bereik het grootste goed, ik kan overal waar ik heen wil heen en terug. ........
Helemaal mee eens; ook voor mij geldt dat de keuze helemaal is gemaakt op basis van de actieradius.
En dat je geen (zelden of nooit) 520km haalt maakt me niet uit; mijn eigen verwachting van 250+ km in de winter en 350+ in de zomer worden helemaal vervuld. En daarmee voor mij een heel geslaagde stap naar volledig elektrisch rijden. De ook aanwezige minpuntjes vallen daarbij in het niet.

Natuurlijk is deze voorsprong van de Ampera-e maar tijdelijk, over een paar jaar zal de keuze veel groter zijn en de Ampera-e waarschijnlijk een collector's item of gewoon totaal vergeten, maar dat maakt mijn niet uit. Hetzelfde gold bij de lancering van de eerste Ampera in 2012, die was na een beperkte tijd ook niet de modernste meer.
Plaats reactie