Chevrolet Volt gekocht

Stel jezelf en je auto('s) hier voor aan de anderen
richardvi
Bekende
Berichten: 50
Lid geworden op: di 13 aug 2019, 14:55
km-stand: 250000
Lifetime: 34
Auto: Volt

Chevrolet Volt gekocht

Bericht door richardvi »

Beste mensen,

Sinds kort heb ik een Chevrolet Volt in mijn bezit. Een zwarte uit dec. 2012 met 200.000 km op de teller. Een LTZ uitvoering.

De eigenaar voor mij was een lease-eigenaar.

Ik ben de auto nu een beetje aan het proberen. Ik heb altijd Mercedes gereden (heb er nu nog twee staan waarvan één te koop). Het is wel even wennen, maar rijdt eigenlijk wel prima.

De accu gaat ongeveer 65 km mee heb ik gemerkt. Ik hen nu 200 km gereden en 1.1 liter brandstof verbruikt. Ik blijf eigenlijk altijd onder die 65 km per dag namelijk en hang hem thuis gewoon aan de stekker. Dat is voor mij gratis, want ik heb heel veel zonnepanelen.

Ik heb een paar vragen over deze auto en ik hoop dat jullie mij daar mee kunnen helpen.

Allereerst: wat is de originele bandenmaat en velgenmaat? Het valt mij op dat de auto 10% afwijking heeft op de teller. Die geeft echt veel te veel aan. Ik heb even gekeken, er zitten originele velgen op (17 inch) en banden zijn 215/55. IS dit nog de correcte diameter of heeft de vorige eigenaar hier fouten gemaakt?

Nog een hele basale vraag: mag je zomaar overal aan de laadpaal? Hoe reken je af? Op mijn werk zag ik laadpalen staan, ik heb mijn auto eraan gezet maar er gebeurde niets. Volgens mij moet ik iets met een chip of pasje doen. Geen idee, moet ik eens navragen.

De velgen zijn behoorlijk verweerd trouwens, dus ik wil echt wel nieuwe velgen en banden erop gaan zetten.

Verder een vraag over de navigatie: zijn er updates? In mijn Mercedes kon ik vrij gemakkelijk een aftermarket Android systeem zetten. Kan ik hier ook een Android voor kopen en gewoon wifi/Internet in de auto krijgen? Of is dat niet beschikbaar?

Er komen vast nog meer vragen de komende tijd. Ik heb de auto trouwens een beetje op de gok gekocht, zonder enige vorm van garantie voor 9000 euro incl. BTW. Zoals ik al zei, ik heb hiernaast nog twee auto's dus ik kan een gokje wagen.

Maar echt, ik ben aangenaam verrast. Alles zit er eigenlijk in, ik mis alleen de regensensor. En een beetje normale navigatie, want die dingen verouderen natuurlijk snel.

Ah, nu schiet me nog iets te binnen... de radio kan niet uit. Wat is dat? Als ik de radio uit zet, en ik druk op navigatie, dan gaat de radio ook direct spelen. Eigenlijk kan ik alleen het volume uitdraaien om die radio niet te horen. Raar idee. Ik wil geen radio, ik wil navigatie :)

Nou ja, kleinigheidje.
sbogovac
Harde kern
Berichten: 509
Lid geworden op: za 10 feb 2018, 20:30
km-stand: 138578
Lifetime: 18
Auto: Ampera

Re: Chevrolet Volt gekocht

Bericht door sbogovac »

richardvi schreef:Beste mensen,

Sinds kort heb ik een Chevrolet Volt in mijn bezit. Een zwarte uit dec. 2012 met 200.000 km op de teller. Een LTZ uitvoering.

De eigenaar voor mij was een lease-eigenaar.

Ik ben de auto nu een beetje aan het proberen. Ik heb altijd Mercedes gereden (heb er nu nog twee staan waarvan één te koop). Het is wel even wennen, maar rijdt eigenlijk wel prima.

De accu gaat ongeveer 65 km mee heb ik gemerkt. Ik hen nu 200 km gereden en 1.1 liter brandstof verbruikt. Ik blijf eigenlijk altijd onder die 65 km per dag namelijk en hang hem thuis gewoon aan de stekker. Dat is voor mij gratis, want ik heb heel veel zonnepanelen.
Leuk, welkom!
richardvi schreef:Ik heb een paar vragen over deze auto en ik hoop dat jullie mij daar mee kunnen helpen.

Allereerst: wat is de originele bandenmaat en velgenmaat? Het valt mij op dat de auto 10% afwijking heeft op de teller. Die geeft echt veel te veel aan. Ik heb even gekeken, er zitten originele velgen op (17 inch) en banden zijn 215/55. IS dit nog de correcte diameter of heeft de vorige eigenaar hier fouten gemaakt?
Klinkt correct, mijn Ampera had inderdaad ook "standaard" 215/55R17... scheelt wel boetes... ;)
richardvi schreef:Nog een hele basale vraag: mag je zomaar overal aan de laadpaal? Hoe reken je af? Op mijn werk zag ik laadpalen staan, ik heb mijn auto eraan gezet maar er gebeurde niets. Volgens mij moet ik iets met een chip of pasje doen. Geen idee, moet ik eens navragen.[...]
Klopt, je hebt een pasje/chip nodig zodat de openbare laadpaal je herkent (en de kosten gefactureerd kunnen worden). Ik ben zelf voor een pasje van NUON gegaan (om verschillende redenen, maar vooral omdat er geen vaste kosten aan verbonden zijn) maar kijk even online naar de verschillende mogelijkheden (en wat jij belangrijk vindt).
richardvi schreef:Verder een vraag over de navigatie: zijn er updates? In mijn Mercedes kon ik vrij gemakkelijk een aftermarket Android systeem zetten. Kan ik hier ook een Android voor kopen en gewoon wifi/Internet in de auto krijgen? Of is dat niet beschikbaar?
Kort antwoord: nee, die zijn er niet officieel. Online zijn er wel allerlei "workarounds" gepost. Ikzelf heb gekozen voor een telefoonhouder en de navigatie op m'n phone... altijd (zo) actueel (mogelijk).
richardvi schreef:Er komen vast nog meer vragen de komende tijd. Ik heb de auto trouwens een beetje op de gok gekocht, zonder enige vorm van garantie voor 9000 euro incl. BTW. Zoals ik al zei, ik heb hiernaast nog twee auto's dus ik kan een gokje wagen.

Maar echt, ik ben aangenaam verrast. Alles zit er eigenlijk in, ik mis alleen de regensensor. En een beetje normale navigatie, want die dingen verouderen natuurlijk snel.
Klinkt als een goede deal, zeker als het elektrische bereik zo is... dat zijn de duurste delen van die auto en de rest kun je vrij gemakkelijk zelf inschatten...
richardvi schreef:Ah, nu schiet me nog iets te binnen... de radio kan niet uit. Wat is dat? Als ik de radio uit zet, en ik druk op navigatie, dan gaat de radio ook direct spelen. Eigenlijk kan ik alleen het volume uitdraaien om die radio niet te horen. Raar idee. Ik wil geen radio, ik wil navigatie :)

Nou ja, kleinigheidje.
Klopt, alleen op "mute" (geluid helemaal uit draaien). Maar dat is ook zo bij de ingebouwde navigatie bij m'n vrouw d'r VW Passat...

Veel plezier!
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.
HAL2001
Stamgast
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 02 apr 2018, 18:43
km-stand: 166800
Lifetime: 28
Auto: Ampera
Locatie: Zuiden van het land

Re: Chevrolet Volt gekocht

Bericht door HAL2001 »

richardvi schreef:Beste mensen,

De velgen zijn behoorlijk verweerd trouwens, dus ik wil echt wel nieuwe velgen en banden erop gaan zetten.
Dat viel mij ook op bij het zoeken naar een Volt of Ampera: Bij de Volt zijn de wielen altijd erg aangetast. Ik zou gewoon tweedehands Ampera-wielen zoeken. Zijn hier en daar voor niet te veel te krijgen. Zelf vind ik de Ampera-wielen ook veel mooier. Maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk.
Ampereloos sinds 5 juli 2022
richardvi
Bekende
Berichten: 50
Lid geworden op: di 13 aug 2019, 14:55
km-stand: 250000
Lifetime: 34
Auto: Volt

Re: Chevrolet Volt gekocht

Bericht door richardvi »

Dank collega's!

Sorry voor de late reactie, maar dat komt ook omdat ik had verwacht automatisch mailtjes te krijgen van dit onderwerp (omdat ik het gestart was).

Nog een vraag... wat houdt dat 'lifetime' precies in? Ik moest het invullen bij registratie op dit forum, maar had toen nog geen idee wat dat was. Nu heb ik het gevonden in mijn auto... weet even het exacte getal niet meer.
sbogovac
Harde kern
Berichten: 509
Lid geworden op: za 10 feb 2018, 20:30
km-stand: 138578
Lifetime: 18
Auto: Ampera

Re: Chevrolet Volt gekocht

Bericht door sbogovac »

richardvi schreef:Dank collega's!

Sorry voor de late reactie, maar dat komt ook omdat ik had verwacht automatisch mailtjes te krijgen van dit onderwerp (omdat ik het gestart was).

Nog een vraag... wat houdt dat 'lifetime' precies in? Ik moest het invullen bij registratie op dit forum, maar had toen nog geen idee wat dat was. Nu heb ik het gevonden in mijn auto... weet even het exacte getal niet meer.
Dat kun je - als je het de volgende keer even opzoekt in de auto - dan invullen bij jouw profiel op dit forum; let wel even op dat het systeem geen komma's of punten duldt, dus een 2,2 zou je invullen als 22 (zie bijvoorbeeld mijn profiel links en mijn onderschrift...).
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.
richardvi
Bekende
Berichten: 50
Lid geworden op: di 13 aug 2019, 14:55
km-stand: 250000
Lifetime: 34
Auto: Volt

Re: Chevrolet Volt gekocht

Bericht door richardvi »

Ah, ik heb gekeken. Het is 4,2.

Zelf rijd ik overigens 0,8 liter op 100 km vooralsnog.
richardvi
Bekende
Berichten: 50
Lid geworden op: di 13 aug 2019, 14:55
km-stand: 250000
Lifetime: 34
Auto: Volt

Re: Chevrolet Volt gekocht

Bericht door richardvi »

Ik heb inmiddels ook een NewMotion laadpas aangevraagd. Deze lijkt vooralsnog gratis, maar jullie hebben vast beter zicht op wat het beste werkt.

Nog een vraag aan de administrator van dit forum: een aantal links in dit optic werkt niet meer: https://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=6&t=2308

Nog een laatste vraag.... in een filmpje op YouTube zag ik dat er een APP was en dat iemand zelfs beweerde de Chevrolet Volt vanaf zijn laptop alvast te 'starten' (=kachel aan)

Ik heb gezocht naar apps die dit doen en kon ze nergens vinden. Ook geen computerprogramma's. Bijna alle info die ik lees (ook hier) lijkt achterhaald en dat is erg jammer. Ik zou graag de optie willen hebben om de Chevrolet vanaf mijn laptop alvast op te kunnen warmen...
Gebruikersavatar
HenryAmpera
Harde kern
Berichten: 1157
Lid geworden op: vr 23 jan 2015, 10:21
km-stand: 220230
Lifetime: 27
Auto: anders
Locatie: Deventer

Re: Chevrolet Volt gekocht

Bericht door HenryAmpera »

richardvi schreef:Dank collega's!

Sorry voor de late reactie, maar dat komt ook omdat ik had verwacht automatisch mailtjes te krijgen van dit onderwerp (omdat ik het gestart was).

Nog een vraag... wat houdt dat 'lifetime' precies in? Ik moest het invullen bij registratie op dit forum, maar had toen nog geen idee wat dat was. Nu heb ik het gevonden in mijn auto... weet even het exacte getal niet meer.
Hoi Richard, welkom!!
Lifetime is het totaal verbruik van de auto. Hoe lager dat getal, des te meer elektrische km's er mee zijn gereden.
Bij mij stond die 4,5 jaar geleden bij aanschaf op 3,4 ltr/100km. Inmiddels is dat 1,9 ltr/100km geworden (verbruik nog maar amper benzine.
Na 10 jaar sinds 21/02/2025 Amperaloos. Huidige auto Hyundai Ioniq Electric.
Gebruikersavatar
Ivo
Beheerder
Berichten: 2700
Lid geworden op: di 21 feb 2012, 22:27
km-stand: 171000
Lifetime: 41
Auto: anders
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Chevrolet Volt gekocht

Bericht door Ivo »

richardvi schreef:Ik heb gezocht naar apps die dit doen en kon ze nergens vinden. Ook geen computerprogramma's. Bijna alle info die ik lees (ook hier) lijkt achterhaald en dat is erg jammer. Ik zou graag de optie willen hebben om de Chevrolet vanaf mijn laptop alvast op te kunnen warmen...
Dat gaat je alleen lukken met de sleutel.

Of iemand moet zelf iets prachtigs hebben geëngineerd, maar dat is "officieel" dan ben ik bang.
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km
Gebruikersavatar
Ivo
Beheerder
Berichten: 2700
Lid geworden op: di 21 feb 2012, 22:27
km-stand: 171000
Lifetime: 41
Auto: anders
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Chevrolet Volt gekocht

Bericht door Ivo »

richardvi schreef: Nog een vraag aan de administrator van dit forum: een aantal links in dit optic werkt niet meer: https://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=6&t=2308
Poul (de topic starter) houdt dat geweldige FAQ topic nog steeds bij. Als je hem kunt aangeven wat niet meer werkt, zal hij dat zeker aanpassen.
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km
Plaats reactie