newbie: beter om bijna volle of lege accu te laden?
- 
				Stellaferox
 - Newbie
 - Berichten: 1
 - Lid geworden op: di 12 nov 2019, 10:00
 - km-stand: 300
 - Lifetime: 0
 - Auto: Ampera-e
 
newbie: beter om bijna volle of lege accu te laden?
Hi,
Ben totaal nieuw op het gebied van elektrische auto's dus ik stel wrsch een paar vragen die al honderd keer beantwoord zijn.
1. Is het beter om de auto telkens op te laden, ook al is de accu bijna vol, of is het beter om de acccu zo ver mogelijk leeg te rijden en dan op te laden?
2. Ik laad thuis met een gewoon stopcontact en op het werk mbv een laadpaal. Moet ik de maximum laadintensiteit op 6 of 10A hebben staan?
Dank alvast en groet,
Marc
			
			
									
						
										
						Ben totaal nieuw op het gebied van elektrische auto's dus ik stel wrsch een paar vragen die al honderd keer beantwoord zijn.
1. Is het beter om de auto telkens op te laden, ook al is de accu bijna vol, of is het beter om de acccu zo ver mogelijk leeg te rijden en dan op te laden?
2. Ik laad thuis met een gewoon stopcontact en op het werk mbv een laadpaal. Moet ik de maximum laadintensiteit op 6 of 10A hebben staan?
Dank alvast en groet,
Marc
- japio
 - Harde kern
 - Berichten: 3504
 - Lid geworden op: do 06 dec 2012, 23:50
 - km-stand: 125250
 - Lifetime: 23
 - Auto: Ampera
 - Locatie: Mijdrecht
 - Contacteer:
 
Re: newbie: beter om bijna volle of lege accu te laden?
Het lijkt allemaal niets uit te maken, alleen de eerste generatie Leaf had problemen, maar de Volt en Ampera maken gebruik van betere batterijkoeling en houden een grotere buffer aan.
			
			
									
						
							Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
			
						- 
				Robw
 - Newbie
 - Berichten: 29
 - Lid geworden op: wo 07 nov 2018, 20:47
 - km-stand: 0
 - Lifetime: 0
 - Auto: anders
 
Re: newbie: beter om bijna volle of lege accu te laden?
Ik gebruikte 10A voor de laadcapaciteit toen ik thuis nog geen laad paal had. 6A schiet helemaal niet op.
			
			
									
						
										
						- volt-NL
 - Stamgast
 - Berichten: 332
 - Lid geworden op: vr 08 jun 2012, 14:42
 - km-stand: 20000
 - Lifetime: 0
 - Auto: Ampera-e
 - Locatie: Eindhoven
 
Re: newbie: beter om bijna volle of lege accu te laden?
Theoretisch is het het beste om de accu nooit helemaal leeg of helemaal vol te laden. Hierom heeft de fabrikant al een buffer ingebouwd. En is 100% vol niet echt 100% vol en 0% leeg niet echt leeg. En men gaat er vanuit dat je eigenlijk (bijna) nooit de accu echt helemaal leeg gaat rijden, dus de buffer aan de onderkant is niet heel erg groot. Een reden om de accu niet helemaal vol te doen is als je boven op een heuvel woont en thuis oplaad. Want met een volle accu kan je niet op de motor remmen.
Ik zelf probeer de accu zoveel mogelijk vol te hebben, maar misschien tot 95% of zo. Ik doe het zoveel mogelijk vol, voor het geval dat ik ineens een lang stuk moet rijden. Maar afgelopen week is de accu niet boven de 75% geweest
			
			
									
						
							Ik zelf probeer de accu zoveel mogelijk vol te hebben, maar misschien tot 95% of zo. Ik doe het zoveel mogelijk vol, voor het geval dat ik ineens een lang stuk moet rijden. Maar afgelopen week is de accu niet boven de 75% geweest
2018-nu     Zilver grijze Ampera-e (2019 model)
2012-2018 Zwarte Volt
			
						2012-2018 Zwarte Volt
- Morgoth
 - Harde kern
 - Berichten: 799
 - Lid geworden op: ma 25 jun 2012, 16:25
 - km-stand: 186000
 - Lifetime: 49
 - Auto: Ampera
 - Locatie: Eschebrügge (D)
 
Re: newbie: beter om bijna volle of lege accu te laden?
Je kunt een Ampera helemaal vol laden en helemaal leeg rijden. De elektronica in de auto zorgt voor een minimale lading en een maximale lading. Die is erg veilig gesteld. Ik heb het nooit anders gedaan met mijn Ampera's en ook na dik 180.000km was er niets aan de laadcapaciteit veranderd.
			
			
									
						
							Twee Ampera's gereden, een Parelwitte van 2012 en een  Subterranean van 31 december 2016. In 7 jaar totaal 351.000km mee gereden. 
Inmiddels al twee jaar onderweg met een Hyundai Kona EV.
			
						Inmiddels al twee jaar onderweg met een Hyundai Kona EV.
- 
				Roos
 - Vaste klant
 - Berichten: 137
 - Lid geworden op: za 27 jun 2020, 21:58
 - km-stand: 25000
 - Lifetime: 0
 - Auto: Ampera-e
 
Re: newbie: beter om bijna volle of lege accu te laden?
Door een afsluiting snelweg moesten we 40 km meer rijden dan gepland.... was even spannend. bij laatste 7 km, melde Ampera nog 21 km mogelijk, en bij 20 kwam melding leeg, aantal functies kunnen uitvallen. Toch thuisgekomen, en op laadpaal aangesloten, toen kwam melding nog 5 km reserve. Inmiddels vol, en op afrekening 62,4 kW geladen..... Kan dat in een pakket van 60kW, foute meter, of.... kan er meer dan 60 kW in ons accupakket?
			
			
									
						
										
						- 
				ereader
 - Bekende
 - Berichten: 63
 - Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 14:36
 - km-stand: 196000
 - Lifetime: 18
 - Auto: anders
 - Locatie: Schoonoord
 
Re: newbie: beter om bijna volle of lege accu te laden?
Je meter zal iets meer aangeven dan er daadwerkelijk in de accu past. Dit is omdat er tijdens het laden enige energie verloren gaat door warmteontwikkeling. In de praktijk zal dit maximaal een paar procent zijn.
			
			
									
						
							Niet meer de Ampera mei 2012, White Diamond Tri-Coat, Leather jet black/red, Bose sound system.
Inmiddels hebben we onze Hyundai Ioniq electric Comfort, Fiery red met Infinity Sound system
			
						Inmiddels hebben we onze Hyundai Ioniq electric Comfort, Fiery red met Infinity Sound system
- 
				Roos
 - Vaste klant
 - Berichten: 137
 - Lid geworden op: za 27 jun 2020, 21:58
 - km-stand: 25000
 - Lifetime: 0
 - Auto: Ampera-e
 
Re: newbie: beter om bijna volle of lege accu te laden?
Bedankt voor je hele snelle reactie Ereader!  
 
			
			
									
						
										
						ereader schreef:Je meter zal iets meer aangeven dan er daadwerkelijk in de accu past. Dit is omdat er tijdens het laden enige energie verloren gaat door warmteontwikkeling. In de praktijk zal dit maximaal een paar procent zijn.