Laadkabel

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
Devlinx
Newbie
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 05:19
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: Bolt

Laadkabel

Bericht door Devlinx »

Heb mijn Ampera nog niet maar volgens de brochure wordt er een standaard laadkabel meegeleverd (ene kant mode 3 type 2, andere kant standaard 220v stekker). De meeste laadpalen die ik tot nog toe ben tegen gekomen hebben geen standaard 220V aansluiting, maar een type 2 mennekes stekker).

Wordt deze kabel (type 2 / type 2) ook meegeleverd en zo nee, iemand een idee waar deze is aan te schaffen voor een redelijke prijs.

Gr
Devlinx
Engbert
Newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 22 feb 2012, 19:39
km-stand: 60
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Hooge Zwaluwe

Re: Laadkabel

Bericht door Engbert »

Geen probleem: In NL worden beide kabels standaard mee geleverd.
Ampera1
Stamgast
Berichten: 369
Lid geworden op: wo 22 feb 2012, 19:01
km-stand: 56000
Lifetime: 38
Auto: Ampera
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Re: Laadkabel

Bericht door Ampera1 »

Devlinx schreef:Heb mijn Ampera nog niet maar volgens de brochure wordt er een standaard laadkabel meegeleverd (ene kant mode 3 type 2, andere kant standaard 220v stekker). De meeste laadpalen die ik tot nog toe ben tegen gekomen hebben geen standaard 220V aansluiting, maar een type 2 mennekes stekker).

Wordt deze kabel (type 2 / type 2) ook meegeleverd en zo nee, iemand een idee waar deze is aan te schaffen voor een redelijke prijs.

Gr
Devlinx
De Ampera wordt met 2 kabels geleverd; naast de kabel die jij noemt met de standaardstekker is er ook een kabel met 2x een mennekes stekker. Die kan aan de laadpalen.
Ampera: Amper verbruik
Gebruikersavatar
Ivo
Beheerder
Berichten: 2700
Lid geworden op: di 21 feb 2012, 22:27
km-stand: 171000
Lifetime: 41
Auto: anders
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Laadkabel

Bericht door Ivo »

En die kabels kosten los behoorlijk wat geld. Dat heeft Mennekes goed voor elkaar :twisted:
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km
Gebruikersavatar
Unit106
Moderator
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo 22 feb 2012, 20:49
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: anders
Locatie: Vlaardingen

Re: Laadkabel

Bericht door Unit106 »

Ampera1 schreef:De Ampera wordt met 2 kabels geleverd; naast de kabel die jij noemt met de standaardstekker is er ook een kabel met 2x een mennekes stekker. Die kan aan de laadpalen.
Dit is niet helemaal juist!

Er worden inderdaad 2 kabels meegeleverd:
  • Een kabel voor standaard wandcontactdozen voor bijvoorbeeld thuisgebruik. Deze kabel heeft aan de ene kant een type 1 connector (volgens Opel -> de Ampera stekker) en aan de andere kant een gewone stekker zoals ook aan je huishoudelijke apparatuur zit. De type 1 connector is NIET de Mennekes connector.
    Zie : http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196# ... J1772-2009
  • Een kabel voor publieke oplaadpunten. In Europa is gekozen voor de Mennekes connector als de standaard connector voor oplaadpunten. Aan de ene kant heeft deze kabel dus een type 1 connector om aan te sluiten op de Ampera en aan de andere zijde een Mennekes connector voor publieke oplaadpunten.
    Zie : http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196# ... E_2623-2-2
Ampera : 2012 - 2019, Model 3 : 2019 - heden
Ampera1
Stamgast
Berichten: 369
Lid geworden op: wo 22 feb 2012, 19:01
km-stand: 56000
Lifetime: 38
Auto: Ampera
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Re: Laadkabel

Bericht door Ampera1 »

Unit106 schreef:
Ampera1 schreef:De Ampera wordt met 2 kabels geleverd; naast de kabel die jij noemt met de standaardstekker is er ook een kabel met 2x een mennekes stekker. Die kan aan de laadpalen.
Dit is niet helemaal juist!

Er worden inderdaad 2 kabels meegeleverd:
  • Een kabel voor standaard wandcontactdozen voor bijvoorbeeld thuisgebruik. Deze kabel heeft aan de ene kant een type 1 connector (volgens Opel -> de Ampera stekker) en aan de andere kant een gewone stekker zoals ook aan je huishoudelijke apparatuur zit. De type 1 connector is NIET de Mennekes connector.
    Zie : http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196# ... J1772-2009
  • Een kabel voor publieke oplaadpunten. In Europa is gekozen voor de Mennekes connector als de standaard connector voor oplaadpunten. Aan de ene kant heeft deze kabel dus een type 1 connector om aan te sluiten op de Ampera en aan de andere zijde een Mennekes connector voor publieke oplaadpunten.
    Zie : http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196# ... E_2623-2-2
Oké, bedankt voor de correctie.
Ampera: Amper verbruik
Henri
Stamgast
Berichten: 284
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 10:11
km-stand: 166000
Lifetime: 2
Auto: Ampera

Re: Laadkabel

Bericht door Henri »

Onder de laadvloer zit rechts ook een setje met allerlei verloopstekkers zodat je in elk denkbaar stopkontakt kan inpluggen
Gerwin
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 21:16
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: Bolt

Re: Laadkabel

Bericht door Gerwin »

Een vraag die hier mee in lijn ligt: klopt het dat de auto als hij via het stopcontact thuis of op kantoor opgeladen wordt op een eigen groep moet zitten en zelf detecteert als dit niet zo is?
Dit wist de dealer mij te vertellen, maar die gaf ook aan dat ik een extra kabel moest kopen van 800 euro om aan een publieke laadpaal te kunnen laden. Dat is blijkbaar ook niet waar.

Ben van plan een ampera te gaan rijden, maar wil weten in hoeverre ik mijn kantoorpand moet aanpassen.

Bdankt voor de reactie!
Gebruikersavatar
Ivo
Beheerder
Berichten: 2700
Lid geworden op: di 21 feb 2012, 22:27
km-stand: 171000
Lifetime: 41
Auto: anders
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Laadkabel

Bericht door Ivo »

Gerwin schreef:Een vraag die hier mee in lijn ligt: klopt het dat de auto als hij via het stopcontact thuis of op kantoor opgeladen wordt op een eigen groep moet zitten en zelf detecteert als dit niet zo is?
Klopt niet.

Je "krijgt" bij de Ampera 2 kabels. 1 voor een normaal stopcontact (de "oma kabel") en 1 voor een publiek laadpunt (speciaal). Als je de Oma kabel gebruikt kun je max. met 10 A laden, en dat werkt ook gewoon op een gedeelde groep. Niets detectie ofzo.

Als je met 16A wilt laden, zul je dat met een speciale lader moeten doen, die inderdaad bij voorkeur op een schone groep is aangesloten. Er zijn laders met een vaste kabel of waarbij je de speciale kabel nodig hebt.

Thuis heb ik een echte lader, op de zaak een stopcontactje, wel op een aparte groep, want moest toch ff nieuw aangelegd worden.
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km
Gerwin
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 21:16
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: Bolt

Re: Laadkabel

Bericht door Gerwin »

Dank voor de reactie, vond het al een vreemd verhaal van de dealer.
Plaats reactie