Zonnepanelen

Alles over lease kosten, bijtelling (!), investeren, afschrijven, subsidies zoals MIA en Vamil, BTW enz.
Alex
Sponsor
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Contacteer:

Zonnenpanelen

Bericht door Alex »

Er zijn verschillende Ampera/Voltrijders die al zonnenpanelen hebben. Ik overweeg ze ook en heb al offertes liggen. Misschien een goed idee om onder dit topic ervaringen en resultaten van zonnenpanelen uit te wisselen?
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
mc_alistair
Moderator
km-stand: 86000
Lifetime: 38
Auto: Ampera
Contacteer:

Re: Zonnenpanelen

Bericht door mc_alistair »

Goed idee, ik wil ze ook, zit nog niet in de offerte fase.
Staat op de planning voor volgend jaar. Eerst even sparen.
Maar erg benieuwd naar de ervaringen van degene die het al hebben + die er mee bezig zijn.
Cyber Gray - Full Option + SPX Voltec Thuislader
Karl-NL
Bekende
km-stand: 45011
Lifetime: 32
Contacteer:

Bericht door Karl-NL »

Ik heb de onderdelen binnen en ga begin volgende week de installatie afronden.

Ik ben voor een aanbieding van de Windvogel gegaan. Coöperatie die windmolen plaatst en hun leden via MetDeZon 15% korting geeft.

Over MetDeZon ben ik minder te spreken maar als je twee rechterhanden hebt en een rekenmachine kan bedienen kom je er zelf wel uit.

De 230V installatie altijd aan een erkend installateur over laten, en bij aanwezigheid van één rechterhand ook dat zelf uitbesteden zou mijn advies zijn.

Mooi doel voor het extraatje wat we van de overheid krijgen. Bijtelling => Duurzame investering

Op het forum van Tweakers.net is een zeer actieve groep met geïnteresseerden en bedrijven die diensten en goederen leveren.
Michael
Stamgast
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: Bolt

Bericht door Michael »

Ik wil jullie gerust een eerlijk advies geven zonder dat ik er zelf financieel wijzer van wordt. Ik heb een paar maanden terug zelf 14 zonnepanelen geplaatst en een zonneboiler voor het voor gewarmde water door de zon.

totale opbrengst aan zon: 3100 kwh met 30 jaar garantie op minimaal 80% van de opbrengst ( tuv gecertificeerde panelen uit china ) .. ;-)
Alex
Sponsor
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Contacteer:

Bericht door Alex »

Michael schreef:Ik wil jullie gerust een eerlijk advies geven zonder dat ik er zelf financieel wijzer van wordt. Ik heb een paar maanden terug zelf 14 zonnepanelen geplaatst en een zonneboiler voor het voor gewarmde water door de zon.

totale opbrengst aan zon: 3100 kwh met 30 jaar garantie op minimaal 80% van de opbrengst ( tuv gecertificeerde panelen uit china ) .. ;-)
Hoeveel m2 panelen heb jij?
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Michael
Stamgast

Bericht door Michael »

Alex schreef:
Michael schreef:Ik wil jullie gerust een eerlijk advies geven zonder dat ik er zelf financieel wijzer van wordt. Ik heb een paar maanden terug zelf 14 zonnepanelen geplaatst en een zonneboiler voor het voor gewarmde water door de zon.

Hoeveel m2 panelen heb jij?
copy past uit mijn order:

Afmetingen gemonteerde toestand
opstelling zonnepanelen landscape
totaal aantal zonnepanelen 14
aantal rijen 2
lengte van een rij gemonteerd 6,92 m
tot. lengte aantal rijen achter elkaar 6,01 m
paneeloppervlak 22,5 m
Hanzzzz
Stamgast
km-stand: 240000
Lifetime: 31

Bericht door Hanzzzz »

Vorig jaar al laten plaatsen 16 panelen van 0,70x1,50 voor 2950 wp. Prijzen gaan hard naar beneden overigens

Pakket was van http://www.wijwillenzon.nl/ dat is een stichting die er geen winst op maakt.
Let op: Niet vergeten om binnen 3 maanden EIA aan te vragen

Overigens wil ik wel eens weten wat de accountant op dit forum van de volgende situatie denkt:

Zonnepanelen op je prive huis zonder formele werkplek op naam van de zaak, gekoppeld aan prive aansluiting. De stroom verbruik je dan niet voor je kantoor maar voor je Ampera.
Farmer01
Newbie
km-stand: 27200
Lifetime: 12

Bericht door Farmer01 »

Ik ben dan wel geen accountant, maar heb de belastingtelefoon gebeld.

Die hebben me wel wat verder kunnen helpen.
Een zonnepaneel-systeem op een prive-woning (van de ondernemer) mag gezien worden als een bedrijfsmiddel indien
het geen nagelvast onderdeel uitmaakt van de woning. (Op een plat dak worden de panelen niet nagelvast gemonteerd).

Verder moet van de opgewekte stroom minimaal 10% voor zakelijk gebruik worden ingezet (Dat haal je makkelijk met een Ampera).

E.e.a wordt toegelicht in Besluit DGB2010/921 (punt 3.8.1) en Besluit CPP2009/1116M (punt 2.1). (ff googlen)

Overigens werd door de medewerker van de belastingdienst aangegeven dat er nog veel onontgonnen gebied is rondom elektrisch rijden en de fiscale aspecten voor ondernemers.
Bas
Newbie
km-stand: 42000
Lifetime: 33

Bericht door Bas »

Ik heb sinds 3 weken 20 zonnepanelen van totaal 4900 Wp op mijn carport. Was een maatwerkproject om zo veel mogelijk de ruimte te benutten.Is via de Zonnefabriek gegaan die ook relatie heeft met TheNewMotion. Leverde nog 5% extra korting op. Ik ben zeer tevreden hoe het gegaan is.
Daarna gelijk een aantal zeer zonnige dagen, dus mijn meter staat nog steeds op minder dan waarmee ik begonnen ben, inclusief alle oplaadacties.

Interessante post Farmer01. Ik heb ze ook zakelijk aangeschaft aangezien de stroomopwekking primair voor de Ampera is en dus zeker meer dan 10%. Dat nagelvast moet ik nog eens goed naar kijken.
ZpaodBeeblebrox
Newbie

Bericht door ZpaodBeeblebrox »

2 weken geleden heb ik ook 11 panelen op mijn dak laten monteren. Mijn leverancier is Ge4All geweest in Soest. Daar ben ik erg over te spreken, vooral ook vanwege het systeem dat ik heb aangeschaft. 95% van alle zonnepanelen die nu worden verkocht worden neergezet volgens het traditionele serie-systeem. Alle panelen staan in serie en als een paneel minder opbrengt, heeft dit direct tot gevolg dat alle andere panelen daarin mee naar beneden worden getrokken. Bij schaduw-werking (bijvoorbeeld een boom of een schoorsteen) heeft dit meteen een behoorlijk negatief effect. Verder is geen enkel paneel gelijk en nemen in de loop der tijd de prestaties van panelen af. Het slechts presterende paneel bepaalt in feite de opbrengst van het totaal.
Daarvoor is nu een oplossing: femtogrid (www.femtogrid.nl). Dit is een inverter die met elk paneel afzonderlijk communiceert, waarbij de maximale opbrengst van elk paneel wordt gerealiseerd. Hiermee is het ook mogelijk om panelen van verschillende leveranciers, opbrengst of technieken aan te sluiten (handig als je later een paneel moet vervangen), of zelfs een windmolen(tje) erbij aan te sluiten. Dit scheelt al snel 10 tot 30% extra opbrengst. Verder kun je de panelen laten uitrusten met een Zigbee-zender waarmee je via een monitorbox de opbrengst van alle panelen (en de inverter) kunt monitoren via een website van femtogrid. Enige nadeel aan het systeem is dat ze nog maar één inverter hebben die maximaal 2500 Watt kan leveren, als je dus meer wilt en kunt opwekken moet je al snel een tweede inverter erbij zetten, hetgeen kostentechnisch minder interessant is.
Plaats reactie