Ik overweeg een hybride auto te kopen. Nu heeft de generator in zo'n auto meestal plenty vermogen (bijv Volt 68 Kw) om aan al je huis-stroomwensen te voldoen, zeker als noodstroomgenerator.
Stel je voor. Je rijdt naar je tweede huisje in de rimboe en daar zet je de stekker in het stopcontact en je huisje heeft stoom van de autobatterij. Batterij laag, automotor slaat automatisch aan.
Of: Netspanning valt weg, computer draait lekker door, lampjes in huis blijven branden. Luxe!
Alle apparaten in een 4 persoons huishouden gebruiken zelden meer dan 12 Kw tegelijk, dat is ongeveer drie stoppen van 16 ampere of een krachtstroom-stopcontact, en ongeveer 24 kW per 24 uur. Maar zelfs al is er maar een mogelijkheid van een één stops-oplossing 220V 16 ampere, dan zou ik al blij zijn met dit noodaggregaat op vier wielen.
Het leuke is, dat ik al een flink aantal omvormers heb voor mijn zonnecellen (2200 Wp gelijkstroom, binnenkort wellicht verdubbeld) richting de 230V 50 Hz, dus ook de gelijkstroom uit de autoaccu zou ik in theorie wellicht direct kunnen gebruiken, eventueel via een omvormer ?400?W (accu) naar 96W gelijkstroom (OK, weer vermogensverlies).
Het enige is dat de frequentie zich moet aanpassen op de netfrequentie als het net weer aanschakelt (daardoor hoeven allerlei apparaten niet opnieuw ingesteld te worden)
Is er enige oplossing bekend?
Ampera/Volt als huisgenerator
- Ivo
- Beheerder
- km-stand: 171000
- Lifetime: 41
- Auto: anders
- Contacteer:
Re: Ampera/Volt als huisgenerator
Ik vind dit een briljant idee. Zelf heb ik een Kipor aggregaatje staan voor het geval de stroom uitvalt, dus ik ben zeker doelgroep 
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km
-
Marco
- Stamgast
- km-stand: 78000
- Lifetime: 44
- Auto: Ampera
Zo'n idee is hier ergens besproken en kwam voort uit een discussie omtrent de BMW active E. Dit willen ze in VS erg graag omdat ze daar vaak stroom storingen hebben. Ook een idee is dat de auto stroom 'terug geeft' tijdens piekuren aan het huis en in daluren weer oplaad. Volgens kunnen zowel de bmw als de ampera dat (nog?) niet.
Lithium white, Navi, camera, good old 230v, plugwise, openbaar laadpunt in bestelling -> werkend!
- boeuf
- Harde kern
- km-stand: 0
- Lifetime: 0
- Auto: anders
Ongeveer het meest besproken onderwerp op gm-volt forum:
http://gm-volt.com/forum/showthread.php ... -Generator
http://gm-volt.com/forum/showthread.php ... -Generator
Nu: VW e-Golf & ICU Compact Mini
Ex: Chevy Volt LTZ Summit White & ICU Basic wandlader
Ex: Chevy Volt LTZ Summit White & ICU Basic wandlader
-
Bepu
- Stamgast
- km-stand: 0
- Lifetime: 0
- Auto: Bolt
- Contacteer:
Vorig jaar naar een telematics congres in Tokyo geweest.
In Japan is dit een hot topic na de ramp die er is geweest. In hun ogen vervullen auto's na een ramp twee belangrijke functies. Door track en trace van auto's heb je vlak na een ramp snel inzicht welke wegen nog worden bereden en dus begaanbaar zijn. Heel belangrijk bij aanvoer van hulp goederen en zo.
Maar ook de rol van de elektrische auto als generator. Zowel thuis, maar ook bij ziekenhuizen. Ze zijn aan het onderzoeken of ze daar speciale voorzieningen voor kunnen treffen.
In Japan is dit een hot topic na de ramp die er is geweest. In hun ogen vervullen auto's na een ramp twee belangrijke functies. Door track en trace van auto's heb je vlak na een ramp snel inzicht welke wegen nog worden bereden en dus begaanbaar zijn. Heel belangrijk bij aanvoer van hulp goederen en zo.
Maar ook de rol van de elektrische auto als generator. Zowel thuis, maar ook bij ziekenhuizen. Ze zijn aan het onderzoeken of ze daar speciale voorzieningen voor kunnen treffen.
- Alex
- Sponsor
- km-stand: 230000
- Lifetime: 21
- Auto: Volt
- Contacteer:
Er bestaan al plannen om het stroomnet slimmer en dus stabieler te maken. Aangekoppelde EV's kunnen in de toekomst een buffer vormen voor overcapaciteit of voor plotseling stijgende vraag. Stel je voor. Je komt thuis om18 uur met een halve accu over en je gebruikt de stroom uit je eigen auto om op te koken. Of je gebruikt op zonnige dagen je auto om de stroom van je zonnepanelen in op te slaan. Wordt in de toekomst allemaal mogelijk. Als we over een aantal jaar allemaal op wisselaccu's overgaan, dan worden accuwisselstations echte stroombuffers.
Je, en natuurlijk kun je alles opladen in je auto...
Je, en natuurlijk kun je alles opladen in je auto...
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
- Alex
- Sponsor
- km-stand: 230000
- Lifetime: 21
- Auto: Volt
- Contacteer:
Zie onderstaand topic over een symposium, waar e.e.a. wordt besproken.
http://amperaforum.nl/viewtopic.php?f=19&t=908
http://amperaforum.nl/viewtopic.php?f=19&t=908
Forum Sponsor, Buurauto