Geen laadpaal, of geen plek bij de laadpaal? Geen probleem! Het geniale aan de Ampera (en Volt) is juist dat we helemaal niet afhankelijk zijn laadpalen.
Laadpalen zijn alleen nuttig op de werkplek, thuis, of bij een Motel. Op alle andere plaatsen is het voor een Ampera/Volt een overbodige luxe dankzij de reservemotor. Bij een maximale laadsnelheid van maar 15 km/u heeft het weinig zin om een Ampera/Volt bij de Appie Heijn of een McDrive aan de laadpaal te hangen. Wie wil daar nu langer dan nodig rondhangen om te wachten op een beetje lading?
De lage laadsnelheid is een fundamenteel probleem van alle elektroautos. Bij een benzinestation tank je in 5 minuten 500 km brandstof (6000 km/u, 3x sneller dan de Concorde), bij een laadpaal laad je met 15km/u (fietsen is sneller). Er zijn snelladers die het iets opvoeren ten koste van een kortere acculevensduur. Het verschil blijft te groot om impact te maken.
Afgezien van de laadsnelheid zijn er meer problemen met publieke laadpalen ten opzichte van een conventionele auto:
- Stress dat het laadpunt niet werkt of bezet is.
- Het is vaak duur. Hier in de USA kost het vaak $1/uur, dat is royaal meer dan rijden op benzine.
- Gepiel met een kabel kost elke keer tijd en moeite. De kabel is vaak vies en nat. Kofferbak open, dicht. controleren of het werkt, etc.
- Gevaar voor vandalisme. EVSE's zijn duur en ook interessant voor koperdieven.
Het goede nieuws is dat de Voltec technologie aantoont dat dit technisch een hele goede compromis is. De meeste ritten zijn van/naar thuis of werk. Ik rij zelfs 94% elektrisch. Gemiddeld rijdt de Volt-vloot bijna 80% elektrisch (zie
http://www.voltstats.net/ ) . Die laatste 20% elektrisch maken is de moeite niet waard.