Opladen accu zakelijk aftrekbaar?

Alles over lease kosten, bijtelling (!), investeren, afschrijven, subsidies zoals MIA en Vamil, BTW enz.
mc_alistair
Moderator
km-stand: 86000
Lifetime: 38
Auto: Ampera
Contacteer:

Re: Opladen accu zakelijk aftrekbaar?

Bericht door mc_alistair »

NiekValk schreef:Mijn stroomverbruik thuis is een mengeling van privé en ampera. Via TNM en lolo kan ik keurig zien hoeveel in aan stroom heb geladen voor de auto. Hoe gaat gaat met aangifte? Gemiddeld KW tarief* KW= "brandstofkosten"? Accepteert belastingdienst dat?
Ikzelf laad 90% op nachtstroom en heb geen zin om ook nog de laadtijstippen te registreren daarom reken ik alles met laag tarief en dus niet met gemiddeld tarief. Hiermee schiet je er wellicht iets bij in maar dat is minder dan de investering in een aparaat die exact ook nog de hoog/laag tarief bijhoud.
Cyber Gray - Full Option + SPX Voltec Thuislader
vuggie
Newbie
km-stand: 1200
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Bericht door vuggie »

mc_alistair schreef: .....
Sinds vorige week heb eindelijk de Excelsheet zo ingericht dat de boekhouder het accepteert.
Dus einde dit jaar zit ik wel op de bijna 500,- en dan in 1x declareren.
Fotootje erbij van de meterstand en voila.
Vanaf 2013 heb ik afgesproken om ieder kwartaal te gaan declareren, dat willen ze graag.
Ik rijd sinds kort Volt en zit met dilemma om laadpaal aan te schaffen met inzicht verbruik of gewoon thuis aan stopcontact (hoef geen 16A te laden thuis; gaat prima met de thuislader). De Volvo garage (keek eerst naar V60 hybrid) gaf als tip om thuis niet een losse lader te installeren omdat je voor die kosten je auto een paar jaar kunt opladen. Als ik dan ook nog verbuik kan bijhouden en acceptabel kan aanbieden aan onze accountant dan wordt dat wel erg interessant.

Heb je een speciale tussenmeter om de stand bij te houden? merk/type ?
Zou je je Excelsheet als template kunnen delen met ons ?

ps ik zal uiteraard nog even een post doen in de voorstel topic
Unit106
Moderator
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: anders

Bericht door Unit106 »

vuggie schreef: Heb je een speciale tussenmeter om de stand bij te houden? merk/type ?
Zie : Energie meten thuis
Ampera : 2012 - 2019, Model 3 : 2019 - heden
shumway
Harde kern
km-stand: 73500
Lifetime: 28

Bericht door shumway »

Antwoord van de Fiscus:

"Ook als een ‘auto van de zaak’ een elektrische auto is zijn de kosten daarvan in beginsel kosten van de werkgever. Het is denkbaar dat de werkgever en de werknemer buiten de sfeer van de dienstbetrekking overeenkomen dat de werknemer de auto (ook) thuis oplaadt en dat de werkgever daarvoor een zakelijke vergoeding geeft. De werknemer verkoopt dan als het ware energie door aan zijn werkgever. De tegenprestatie van de werkgever behoort in dat geval niet tot het loon. Het moet dan gaan om een overeenkomst die willekeurige derden ook hadden kunnen sluiten. Zakelijk handelende partijen zullen willen afrekenen op basis van het werkelijke verbruik of een reële schatting daarvan. Het is aan de werkgever om hierin een benadering te kiezen die ook recht doet aan zijn bewijspositie. Dit kan bijvoorbeeld via (foto’s van) de meterstanden van een aparte, niet manipuleerbare elektriciteitsmeter die de werkgever kan controleren. Als sprake is van een reële doorlevering van energie, tegen normale zakelijke tarieven, heeft dit geen gevolgen voor de loonheffingen. De werkgever kan zijn benadering desgewenst afstemmen met zijn competente inspecteur."

Voor zekerheid over de acceptatiegraad van uw bewijsadministratie bent u aangewezen op de inspecteurs van uw klanten.
Chevrolet Volt LTZ zwart
Voltec SPX Pilot Xenon
herbie
Bekende
km-stand: 137600
Lifetime: 14

Bericht door herbie »

Omdat mijn auto op mijn zaak staat is alle benzine en elektriciteit aftrekbaar. To nu heb ik bijna 40000 km gereden sinds mei 2012. mijn gemiddelde is 2.3 l/100km, dan kan ik aannemelijk maken dat ik 65% elektrisch heb gereden, dus 26.000km, gebruik gemiddeld 5 km per Kw dus 5200 Kw geladen, met een laadverlies van 20% dus 6240 in totaal,
prijs 23 cent per Kw is dat dus 1435,20 euro minus wat ik elders op de laadpas heb afgerekend.

Volgens mij kan de belastingdienst hier geen speld tussen krijgen en heb ik geen gefotografeerde meterstanden nodig.

Klopt deze redenering?
nu Ampera loos en bezitter van een Tesla Model S 75D
japio
Harde kern
km-stand: 125250
Lifetime: 23
Contacteer:

Bericht door japio »

Nee, want je kunt het elektra ook elders (dan thuis of de laadpalen) hebben geladen.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
shumway
Harde kern

Bericht door shumway »

In deze is jurisprudentie dan wel akkoordbevindingen van de diverse inspecteurs essentieel.

Ofwel, stem de manier af met de inspecteur, uiteraard schriftelijk en verzamel de goedkeuringen hier.

Tijd voor een nieuw topic, zoiets als toegestane verrekenmethodes
Chevrolet Volt LTZ zwart
Voltec SPX Pilot Xenon
Alex
Sponsor
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Contacteer:

Bericht door Alex »

herbie schreef:Omdat mijn auto op mijn zaak staat is alle benzine en elektriciteit aftrekbaar. To nu heb ik bijna 40000 km gereden sinds mei 2012. mijn gemiddelde is 2.3 l/100km, dan kan ik aannemelijk maken dat ik 65% elektrisch heb gereden, dus 26.000km, gebruik gemiddeld 5 km per Kw dus 5200 Kw geladen, met een laadverlies van 20% dus 6240 in totaal,
prijs 23 cent per Kw is dat dus 1435,20 euro minus wat ik elders op de laadpas heb afgerekend.

Volgens mij kan de belastingdienst hier geen speld tussen krijgen en heb ik geen gefotografeerde meterstanden nodig.

Klopt deze redenering?
Een slimme belastinginspecteur deelt dit door twee. Je hebt een woon- en een werklocatie. Als je daar net zo oplaadt, maar dat niet zelf betaalt, is dat voor jou geen kostenpost. Ik vrees dat de belastinginspecteur de laadverliezen links laat liggen, dus kom je niet hoger dan (5200-geladen op laadpas)/2.

Maar goed, ik ben geen belastinginspecteur.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
shumway
Harde kern

Bericht door shumway »

Yep, assumption is the mother of all f ups

Ofwel, datgene wat voor de berijder aannemelijk is, is dat voor de inspecteur vast niet.

Ik heb een voltec lader op een aparte groep met meter laten installeren, hiervan periodiek foto.

De afspraak met de werkgever ligt schriftelijk vast.

Als verrekenprijs neem ik de kwh prijs die ik betaal en belast die door.

Je zou ook nog een stukje van het vastrecht,meterhuur en zo mee kunnen nemen, en als je de installatie zelf hebt aangelegd deze ook doorberekenen. Je moet immers zakelijk handelen.
Chevrolet Volt LTZ zwart
Voltec SPX Pilot Xenon
herbie
Bekende
km-stand: 137600
Lifetime: 14

Bericht door herbie »

op mijn werk een lader met meter, gebruik betaal ik aan verhuurder, en laadpas gebruik staat ook in de boeken, dus gebruik is duidelijk, en laadverlies is ook goed gedocumenteerd van deze auto. Volgens mij geen speld tussen te krijgen
nu Ampera loos en bezitter van een Tesla Model S 75D
Plaats reactie