Nóg een Ampera op de Nederlandse wegen!

Stel jezelf en je auto('s) hier voor aan de anderen
Yggdrasil
Newbie
km-stand: 20000
Lifetime: 10
Auto: Ampera

Nóg een Ampera op de Nederlandse wegen!

Bericht door Yggdrasil »

Beste forumgenoten,

Morgen is het zover. Dan treed ook ik toe tot jullie illustere gezelschap en mag ik mijn Opel Ampera gaan ophalen.

Het is een nieuwe lithium-white met full-options en alarm, model 2012, die ik door Intercar Brunssum heb laten importeren uit München, Duitsland omdat dit zo'n 4500 euro scheelde (excl. Lolo actie). De auto is in Duitsland niet populair vanwege het gebrek aan fiscale voordelen. Importeren was een schijntje vanwege 0 BPM. Transport was nog het duurste voor zo'n €600. Hoewel ik de Nederlandse dealer waar ik een proefrit maakte best sympathiek vond kon ik zo'n verschil toch niet negeren. Intercar heeft het netjes geregeld, dus mijn complimenten.

Vorige week is ie door de transporteur afgeleverd bij de importeur (zie foto) en door de RDW gekeurd.

Afbeelding

Eindelijk is vandaag het kentekenbewijs uitgegeven. Morgen worden de platen gemaakt en kan ik hem in al zijn pracht gaan bewonderen! :mrgreen:

Van koop tot rijden zal uiteindelijk een week of 5 geweest zijn, i.p.v. de voorspelde 2-3 weken. Dit kwam voornamelijk doordat de Duitse transporteur het erg druk had, en ook nog panne kreeg op het moment van ophalen. Als ik dat geweten had was ik hem misschien zelf gaan halen, maar het was toch bijna 700km dus... Ach ja, geduld dan maar... :think:

Omdat Opel in Duitsland geen laadpalen meelevert moet ik daar nog iets voor regelen. Op het werk wordt het opladen via het buitenstopcontact. Thuis laat ik een oplaadpunt monteren. Misschien zo'n SPX Voltec? Gelukkig een betaalbare electriciën gevonden die in staat moet zijn goedkoop een extra groep en bekabeling te trekken, ondanks dat de situatie hier in huis bijna niet ongunstiger kan. De gemeente Eindhoven subsidieert tot €500 voor de aanleg :thumbup:, en met bijbetalen van zo'n €500 heb ik dan een laadpunt in de garage. Dat heb ik nog wel over voor dagelijks gemak.

Je kunt mij dagelijks tegenkomen op de A2 tussen Eindhoven-'s-Hertogenbosch-Eindhoven, waar ik niet de enige blijk te zijn. Ik zie 's ochtends enkele Ampera's (grijs, zwart, etc.) op die route. Een afstand die in ieder geval goed elektrisch te doen is. Met opladen thuis en op mijn werk moet ik volledig elektrisch kunnen forenzen. Heb er nu al zin in.

Leuk jullie via deze weg te ontmoeten en tot ziens op het forum!
Poul
Moderator
km-stand: 195000
Lifetime: 29
Auto: geen
Contacteer:

Re: Nóg een Ampera op de Nederlandse wegen!

Bericht door Poul »

Welkom op dit forum en bij het 'illustere' gezelschap van Ampera- en Voltrijders. Bedankt voor je uitgebreide intro en geniet van je eerste rij-ervaringen vandaag (of is het toch vrijdag en moet je nog een nachtje slapen?). :D

Groeten,
Poul
Vanaf 28 september 2024 ga ik verder Amperaloos door het leven. Daarvoor sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. ;)
Razwer
Stamgast
km-stand: 17000
Lifetime: 25

Bericht door Razwer »

Yggdrasil schreef:Omdat Opel in Duitsland geen laadpalen meelevert moet ik daar nog iets voor regelen. Op het werk wordt het opladen via het buitenstopcontact. Thuis laat ik een oplaadpunt monteren. Misschien zo'n SPX Voltec? Gelukkig een betaalbare electriciën gevonden die in staat moet zijn goedkoop een extra groep en bekabeling te trekken, ondanks dat de situatie hier in huis bijna niet ongunstiger kan. De gemeente Eindhoven subsidieert tot €500 voor de aanleg :thumbup:, en met bijbetalen van zo'n €500 heb ik dan een laadpunt in de garage. Dat heb ik nog wel over voor dagelijks gemak.
Gezien je import actie ben je geen lease rijder neem ik aan. That being said, die lolo's zijn eigenlijk alleen interessant voor lease rijders. Die palen werken zo dat alles wat je er op laad, je aan The New Motion betaald. Daarna kan je weer geld terug krijgen, maar ze romen wel een stukje af. Oftewel die "gratis" paal is niet gratis, tenzij je lease boer/baas de pas betaald. Dan is het ineens een winst pakker :)
Het is centen werk per kwh, maar dan nog.

Eigen Ampera = eigen paal het goedkoopst.

Veel plezier er mee. Kijk wel even of je een DAB+ upgrade kan scoren ergens. Opel Nederland vervangt DAB met DAB+ gratis.
Zie dit topic: http://amperaforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=1326

Ik rij overigens dezelfde bak, alleen heb nu DAB+ er in (en Xenon ingebouwd)
Alex
Sponsor
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Contacteer:

Bericht door Alex »

Goedemorgen Yggdrasil,

Ik neem aan dat je gewoon van alle Nederlandse belastingkortingen profiteert?

Groet, Alex
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
japio
Harde kern
km-stand: 125250
Lifetime: 23
Contacteer:

Bericht door japio »

Dat doet GM namelijk ook :shock:
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
Yggdrasil
Newbie

Bericht door Yggdrasil »

Alex schreef: Ik neem aan dat je gewoon van alle Nederlandse belastingkortingen profiteert?
Klopt. Omdat de auto nieuw is profiteer ik inderdaad van alle kortingen. Na invoer is het gewoon een Nederlandse auto.

Ik kom ook gewoon in aanmerking voor het subsidies en aftrekkenposten voor het aanleggen van een oplaadpunt.

Ik kwam er bij het ophalen overigens noch achter dat de Type 2 "publieke" oplaadkabel niet standaard aanwezig was. Opel Nederland voegt deze blijkbaar pas toe bij het rijklaar maken. Opel Duitsland doet dat niet. Daarentegen heb ik ook geen afleverkosten betaald (á €1300 :wave: ), waar die kabel natuurlijk uit betaald wordt, dus als ik zo'n kabel wil koop ik hem wel los.
Yggdrasil
Newbie

Bericht door Yggdrasil »

Razwer schreef:Gezien je import actie ben je geen lease rijder neem ik aan. That being said, die lolo's zijn eigenlijk alleen interessant voor lease rijders. Die palen werken zo dat alles wat je er op laad, je aan The New Motion betaald. Daarna kan je weer geld terug krijgen, maar ze romen wel een stukje af. Oftewel die "gratis" paal is niet gratis, tenzij je lease boer/baas de pas betaald. Dan is het ineens een winst pakker :)
Het is centen werk per kwh, maar dan nog.

Eigen Ampera = eigen paal het goedkoopst.

Veel plezier er mee. Kijk wel even of je een DAB+ upgrade kan scoren ergens. Opel Nederland vervangt DAB met DAB+ gratis.
Zie dit topic: http://amperaforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=1326

Ik rij overigens dezelfde bak, alleen heb nu DAB+ er in (en Xenon ingebouwd)
Bedankt voor de tips. Dat zeggen ze er in de catalogus niet bij :)

Inderdaad geen lease, en 'brandstof' mag ik zelf betalen, dus ben ik nu aan het zoeken naar de goedkoopste manier om thuis te laden. Vooralsnog lijkt zo'n SPX Voltec (te koop via het forum) me de meest betaalbare methode, samen met een subsidie van gem. Eindhoven voor de elektrische werkzaamheden. Ik twijfel nog of ik de oplader buiten hang of binnen met een gat in de muur voor het 'pistool'. De auto komt op de oprit aan de straat, dus ik wil vandalisme/diefstal van de oplader graag voorkomen als ie zo in het zicht hangt. Maar laat ik daar beter een apart topic voor maken.

DAB+ is een goeie tip. Zou de opel dealer dat soort software patches gratis uitvoeren bij een servicebeurt, of niet?

Xenon-verlichting staat nog op mijn verlanglijstje, en misschien wel zo'n zwart dak :)
Razwer
Stamgast
km-stand: 17000
Lifetime: 25

Bericht door Razwer »

Yggdrasil schreef:dus als ik zo'n kabel wil koop ik hem wel los.
Die wil je wel, anders heeft het geen nut om electrisch te rijden tenzij je nooit meer dan 50-60km heen en terug rijd.
Fred Janssen verkoopt die kabels los en via dit forum krijg je korting op die kabels geloof ik, moet je ff in het juiste topic spitten.

Of je DAB+ kan krijgen via een dealer, geen idee, moet je contact leggen met een dealer en vragen lijkt me. Jouw situatie is niet standaard dus ik heb geen idee. De in nederland gekochte autos vallen iig onder Opel Nederland en die vervangt dit onder garantie. In jouw situatie... geen idee...
Alex
Sponsor
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Contacteer:

Bericht door Alex »

Yggdrasil schreef:DAB+ is een goeie tip. Zou de opel dealer dat soort software patches gratis uitvoeren bij een servicebeurt, of niet?
Eh..... DAB+ is hardware. Er moet een unit vervangen worden.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Rbert
Newbie
km-stand: 0
Lifetime: 0

Bericht door Rbert »

Yggdrasil! dank voor Tip.
inderdaad ga ik(zzp:-) ook naar de mogelijkheden van europa en zat ook al aan de duitsland route te denken.
een vriend van mij in duitsland de gaf aan dat ze daar al eerder met prijzen zijn gezakt.
uiteraard is het lastig rekenen en geeft een locale 'dealer'(wat een woord) een 'veilig gevoel'.
dit weegt niet op tegen het fin.voordeel en bestel ik hem het liefst gewoon via internet in Munchen oid en laat hem thuis bezorgen via intercar of een student.
heb je hem zelf bij een duitse dealer gekocht of heb je ook de aankoop&import via intercar laten lopen?
Rbert
Plaats reactie