Zoals ik het heb begrepen, en ook te zien is in de uitleg, worden de wielen wel altijd electrisch aangedreven. De "directe mechanische" verbinding Benzinemotor > Elektromotor > Wielen wordt teniet gedaan in de grote elektromotor. Deze elektromotor kan namelijk door de 3e koppeling van het chassis losgekoppeld worden, en de stator (normaal stilstaand gedeelte van een elektromotor) gaat dan ronddraaien, waardoor de elektromotor zelf minder hard hoeft te draaien. Daartussen zit ook nog eens een kleine elektromotor, die deels als generator en deels als elektromotor werkt. Dit is afhankelijk van koppeling 1 en 2.franc schreef:Ja, dat klopt inderdaad. En niet alleen pas boven de 120 km/u. Het kan ook al eerder gebeuren wanneer veel vermogen wordt gevraagd (bijvoorbeeld bij flink accelereren). In feite is de Ampera dan een parallel-hybride en dat is alleen maar mooi, want dat is efficiënter.boeuf schreef: Ergens ben ik tegengekomen dat een Volt/Ampera op de range extender bij een snelheid van boven de 75 mph (120 kmh) WEL een mechanische koppeling zou hebben tussen de benzinemotor en de wielen (en daarmee dus geen EV meer zou zijn) omdat dat energie-efficienter zou zijn. Kan iemand dat bevestigen..?
In de range-extender mode is de Ampera sowieso geen EV meer, maar gedraagt zich als een serie-hybride:
verbrandingsmotor -> elektromotor -> aandrijving.
Dit kan in bepaalde gevallen dus omgezet worden in parallel, waarbij een deel van het vermogen rechtstreeks naar de wielen gaat.
-Franc
Door deze constructie hoeft de benzinemotor ook niet direct het volle vermogen te leveren (de kleine elektromotor helpt de grote motor eerst), en wanneer het minimaal niveau van de accu's wordt genaderd, zou de motor al vast op een minder belastend niveau warm kunnen draaien. Als de accu het minimaal niveau heeft bereikt, kan de benzinemotor op vol vermogen draaien.
Misschien een beetje technisch verhaal, maar ze hebben er niet voor niets zo lang over nagedacht...