Weer een nieuwe liefhebber erbij

Stel jezelf en je auto('s) hier voor aan de anderen
Gadgetdude
Bekende
Berichten: 50
Lid geworden op: do 08 jan 2015, 00:56
km-stand: 106827
Lifetime: 26
Auto: Volt
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Weer een nieuwe liefhebber erbij

Bericht door Gadgetdude »

Ah, top! Dan heb ik al twee dealers in de buurt waar mensen al ervaringen mee hebben. Zelf ben ik nu wel wat eerder geneigd om naar Nefkens Amersfoort te gaan. Het is een stuk dichterbij en in het onderhoudsboekje staat ook dat de auto daar gekocht is in april 2012. :) Misschien dat ik ook nog wel een keer langs Fred Janssen langs ga. Mijn vorige garage voor onderhoud zat helemaal in Castricum omdat daar echt de Smartspecialist van Nederland zat (100+ km van mijn huis).

Ik ben zelf ook meer benieuwd naar wat het bedrijf zelf adviseert en wat die standaard garantie allemaal dekt. Het lijkt me sowieso een goed idee om daar een keer wat meer informatie over in te winnen. Het gaat mij voornamelijk over het gedeelte onder de motor(en)kap en eventueel software updates als daar na de garantieperiode kosten voor in rekening gebracht worden.

Het was nog niet bij mij doorgedrongen dat er natuurlijk iets hardwarematigs vervangen moet worden voor DAB. Maar wel heel erg netjes dat ze het onder de garantie aanbieden natuurlijk.
Once again we meet at last.

Voltrijder per 20-01-2015.
Gebruikersavatar
gl640
Harde kern
Berichten: 1472
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 14:31
km-stand: 24000
Lifetime: 25
Auto: Ampera-e

Re: Weer een nieuwe liefhebber erbij

Bericht door gl640 »

kreeg je er ook geen laadkabel bij voor publieke palen? was zeker van de vorige eigenaar dan want bij de volt kwam standaard geen laadkabel erbij ( de ampera wel ) voor publiek .

ik heb even gekeken naar dat cruise systeem maar zie de meerwaarde er niet echt van
zou de vorige eigenaar echt zoveel op de snelweg hebben gezeten dat hij de aanschaf hiervan perse wilde doen...
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.
Gadgetdude
Bekende
Berichten: 50
Lid geworden op: do 08 jan 2015, 00:56
km-stand: 106827
Lifetime: 26
Auto: Volt
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Weer een nieuwe liefhebber erbij

Bericht door Gadgetdude »

Ik moet zeggen dat ik ook geen idee heeft waarom die dat heeft laten inbouwen. Het zit achter het stuur. Ik kan het lampje ook niet eens zien branden als ik 'm aan heb staan. Er komt ook niets op de boordcomputer te staan. Maar wat misschien wel een meerwaarde heeft is dat je dus ook een maximum snelheid kan instellen. Een waar je of helemaal niet voorbij kan of een waar je een audio waarschuwing krijgt dat je te hard gaat. Maar dan nog is het voor mij te veel werk denk ik. :P

Ik heb wel een laadkabel erbij voor publieke palen. Maar volgens mij is die 6 meter maar. Voldoende voor alle normale palen, maar niet bij mijn werk waar ik toch veel gebruik van wil maken. :/
Once again we meet at last.

Voltrijder per 20-01-2015.
Gebruikersavatar
wseelde
Bekende
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 15 nov 2013, 22:22
km-stand: 100000
Lifetime: 4
Auto: Ampera
Locatie: Eelde
Contacteer:

Re: Weer een nieuwe liefhebber erbij

Bericht door wseelde »

Gadgetdude schreef: Ik gebruik het liefste de L stand om zoveel mogelijk energie terug te winnen. Dit kan alleen vaak ook niet omdat de remlichten natuurlijk niet aangaan en soms wil je niet met je volledige "remkracht" afremmen.
Rolf, je wint ook energie terug als je niet in de L-stand rijdt. Als je het gas loslaat een beetje, maar als je het rempedaal indrukt dan remt hij ook gewoon op de motor af. De schijfremmen doen pas mee als je heel hard remt en de motor dit niet zo hard kan. En als je bijna helemaal stil staat, want dan werkt de motor niet goed meer als rem.

Dus je hoeft hiervoor niet in de L stand te rijden. De L-stand vind ik vooral wel eens prettig in de bebouwde kom, omdat je dan niet steeds je rem nodig hebt maar je op 1 pedaal kan rijden. Op de snelweg gebruik ik de L nooit. Hij remt me dan te hard af, als ik de cruise control eraf haal. Dat is zonder remlichten niet erg veilig in mijn optiek.

Groet,

Christian.
Gebruikersavatar
gl640
Harde kern
Berichten: 1472
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 14:31
km-stand: 24000
Lifetime: 25
Auto: Ampera-e

Re: Weer een nieuwe liefhebber erbij

Bericht door gl640 »

wat mij ook opvalt rijdende in L mode is dat de auto veel meer schokt.
als hij in D mode staat en ik laat het gas los of schakel van R direct naar L om weer vooruit te gaan komt de auto meer met een klein rukje in beweging en in D mode gaat dat heel soepel.
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.
Gebruikersavatar
Poul
Moderator
Berichten: 2079
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 21:15
km-stand: 195000
Lifetime: 29
Auto: geen
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Weer een nieuwe liefhebber erbij

Bericht door Poul »

gl640 schreef:wat mij ook opvalt rijdende in L mode is dat de auto veel meer schokt.
als hij in D mode staat en ik laat het gas los of schakel van R direct naar L om weer vooruit te gaan komt de auto meer met een klein rukje in beweging en in D mode gaat dat heel soepel.
Daarom wordt de L-stand ook wel eens de kotsstand genoemd. Dan luistert het heel nauw hoe precies je het 'gas'pedaal bedient. Als het je niet lukt dat heel nauwkeurig en voorzichtig te doen, dan schokken je passagiers continu naar voren en achteren als je in de stad rijdt. Niet fijn.

Groeten,
Poul
Vanaf 28 september 2024 ga ik verder Amperaloos door het leven. Daarvoor sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. ;)
Gebruikersavatar
gl640
Harde kern
Berichten: 1472
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 14:31
km-stand: 24000
Lifetime: 25
Auto: Ampera-e

Re: Weer een nieuwe liefhebber erbij

Bericht door gl640 »

ok. ik doe het al heel voorzichtig en dan nog.
maar kan me voorstellen dat daarom er extra slijtage is aan het baklager...
is dat ook de reden dat na een software update de L mode minder afremt op de E motor?
was bij mij duidelijk merkbaar, daar waar ik eerste volledig tot stil stand kwam puur op het gas pedaal met alleen op laatste moment even rem aanraken moet ik nu altijd de remmen al eerder bedienen.
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.
Gadgetdude
Bekende
Berichten: 50
Lid geworden op: do 08 jan 2015, 00:56
km-stand: 106827
Lifetime: 26
Auto: Volt
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Weer een nieuwe liefhebber erbij

Bericht door Gadgetdude »

Thanks for the tips. Ik zal binnenkort ook maar eens kijken voor gewoon D met de rem erbij. Ik vond de L stand erg handig omdat ik dan nooit te veel aan het remmen ben (ik trapte wel de rem zachtjes in om de lichten aan te doen als er mensen dichtbij waren). Ik heb zelf niet echt zoveel last van het schokken omdat ik altijd al heb gereden met een heel gevoelig gaspedaal. Snel aan gewend toen, ook omdat ik geen andere optie had. ;)

Vanavond maar even kijken of ik het remmen onder knie kan krijgen van wat het "maximum" is. Ik vond het pedaal altijd een beetje onvoorspelbaar qua remkracht omdat het niet zo lineair is als bij andere auto's.

Afgelopen weekend trouwens voor de eerste keer naar de Efteling geweest met de auto. Maar 40 minuten voor openingstijd alle plekken al vergeven. :( Jammer voor mij, maar nog meer pech voor de Nissan Leaf rijder die uiteindelijk nog tot 2 uur na sluitingstijd daar stond. Anders kon die de rit naar huis niet meer halen.
Door lekker ontspannen en rustig rijden wel 50 km puur elektrisch gehaald (en toen nog 30 km op benzine). Dus ik wordt al beter met efficiënter rijden. :)
Once again we meet at last.

Voltrijder per 20-01-2015.
Gebruikersavatar
Alex
Sponsor
Berichten: 3333
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Weer een nieuwe liefhebber erbij

Bericht door Alex »

Gadgetdude schreef:(ik trapte wel de rem zachtjes in om de lichten aan te doen als er mensen dichtbij waren).
Dan kun je ook gewoon even je ruitensproeier gebruiken. Dan wordt het je achterligger ook vrij snel duidelijk. :lol: :wave:
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Gebruikersavatar
Riconl
Harde kern
Berichten: 501
Lid geworden op: za 22 jun 2013, 22:01
km-stand: 237600
Lifetime: 20
Auto: Volt
Locatie: Zuidhorn

Re: Weer een nieuwe liefhebber erbij

Bericht door Riconl »

Volgende keer even een laadpaal reserveren bij de Efteling.
Doe ik ook altijd en werkt perfect.
Plaats reactie