Opel Ampera-E / Chevrolet Bolt

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
Gebruikersavatar
NeufegliseThierry
Harde kern
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 22:01
km-stand: 195
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Zoetermeer

Re: Opel Ampera-E / Chevrolet Bolt

Bericht door NeufegliseThierry »

gl640 schreef: dus maar 1100kwh per jaar

als je voornamelijk langs de snelweg laad ( en ja we zijn Nederlanders dus gaan we zoveel mogelijk "gratis" laden.
Dat ben ik dus niet met je eens. Nogmaals: ik ben een fan van Fastned, maar voor m'n lol sta ik niet langs de snelweg (vaak donker, koud, winderig, althans grote delen van het jaar) te laden.

In de praktijk zul je zoveel als mogelijk NIET langs de snelweg willen laden en dan is 115 kWh per maand best veel. Let wel: de meeste mensen rijden helemaal niet zoveel. Volgens mij zou jij (gl640) het budget met jouw kilometrage in nog geen 10 jaar opmaken.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
Gebruikersavatar
shumway
Harde kern
Berichten: 921
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 10:41
km-stand: 73500
Lifetime: 28
Auto: Ampera-e

Re: Opel Ampera-E / Chevrolet Bolt

Bericht door shumway »

gl640 schreef:zover k het lees komt er een DC fast charge op de bolt.

dus je krijgt dan de combo aansluiting met boven de mennekes of j1772 ( voor usa ) en eronder de 2 dikke pinnen voor de dc fast charger.

let wel op! even 20 min de accu van leeg naar volladen is er niet bij
bij de leaf mag dat werken maar die is 24kwh groot deze is 60kwh ze schrijven dan ook zelf meer 1 uur.
Maakt niet zoveel uit, je hoeft eigenlijk maar te laden tot de volgende plek waar je moet zijn.
Is dat thuis dan kun je de hele nacht laden en heb je maar nodig het aantal kw's om thuis te komen.

Alleen als je de volledige 60 kwh nodig hebt in je volgende rit sta je een uur te wachten.
Lijkt me alleen in vakantieperiodes voor te komen, en dat is iets wat ik kan accepteren.
Chevrolet Volt LTZ zwart
Voltec SPX Pilot Xenon
Gebruikersavatar
NeufegliseThierry
Harde kern
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 22:01
km-stand: 195
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Zoetermeer

Re: Opel Ampera-E / Chevrolet Bolt

Bericht door NeufegliseThierry »

My point exactly ;-)
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
Gebruikersavatar
gl640
Harde kern
Berichten: 1472
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 14:31
km-stand: 24000
Lifetime: 25
Auto: Ampera-e

Re: Opel Ampera-E / Chevrolet Bolt

Bericht door gl640 »

gratis is gratis maar dus niet gratis! meer een zoet oudertje en verkoop trukje totdat je de kleine lettertjes leest!
zeg dan gewoon X kwh per jaar gratis laden bij fastned

dus is dan niet gratis maar eerlijk
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.
arneb
Vaste klant
Berichten: 212
Lid geworden op: vr 07 dec 2012, 12:51
km-stand: 95000
Lifetime: 25
Auto: Ampera

Re: Opel Ampera-E / Chevrolet Bolt

Bericht door arneb »

gl640 schreef:zover k het lees komt er een DC fast charge op de bolt.

dus je krijgt dan de combo aansluiting met boven de mennekes of j1772 ( voor usa ) en eronder de 2 dikke pinnen voor de dc fast charger.

let wel op! even 20 min de accu van leeg naar volladen is er niet bij
bij de leaf mag dat werken maar die is 24kwh groot deze is 60kwh ze schrijven dan ook zelf meer 1 uur.
Ik was me ook even aan het verdiepen in de Ampera-e, deze komt voor mij ook precies uit in de tijd dat mijn lease op de Ampera afloopt. Afgaande op de EV Database wordt het weldegelijk een Type 2 stekker en CCS snelladen: https://ev-database.nl/auto/1051/Opel-Ampera-e

Een type 1/J1772 zoals nu op de Ampera zit zou ook niet logisch zijn, want dan zou het CCS netwerk in Nederland en EU niet met de Ampera-e kunnen werken. Zelfs Hyundai (waarvan je type 1 en chademo verwacht) heeft voor de EU type 2 CCS toegepast op hun nieuwe EV.

Als je overigens met een volle accu vertrekt kun je volgens die gegevens in de praktijk ongeveer 320km rijden. Dat is voor 95% van de ritjes meer dan voldoende om niet te hoeven bijladen. En zoals hierboven gezegd: met die snellaadsnelheid van rond de 300km/u is het vooral even een pitstop om op je plaats van bestemming te komen en daar gewoon te laden. In 20 minuten heb je er dus iets van 90km bij, dat is een korte drink/eet/plaspauze. Ik kan me binnen NL weinig situaties voor de geest halen waarin ik meer dan 400km op een dag reed.

Nu even afwachten wat Model 3 precies gaat worden en wanneer we die in NL kunnen verwachten...
Gebruikersavatar
volt-NL
Stamgast
Berichten: 332
Lid geworden op: vr 08 jun 2012, 14:42
km-stand: 20000
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Eindhoven

Re: Opel Ampera-E / Chevrolet Bolt

Bericht door volt-NL »

Ik rij af en toe wel meer dan 400 km. Bijvoorbeeld van Eindhoven naar Groningen en terug. Ook moet ik af en toe naar het kantoor in Parijs, ook meer dan 400km. Of zoals straks naar Frankfurt, wel met een over nachting. Hopelijk krijgen ze in de rest van Europa ook snel snelladers...
2018-nu Zilver grijze Ampera-e (2019 model)
2012-2018 Zwarte Volt
Gebruikersavatar
Viper666
Bekende
Berichten: 71
Lid geworden op: za 27 feb 2016, 14:06
km-stand: 44500
Lifetime: 19
Auto: Ampera
Locatie: Meeuwen (België)

Re: Opel Ampera-E / Chevrolet Bolt

Bericht door Viper666 »

Ik vind het ontwerp van de Ampera-e t.o.v. huidig model gewoon lelijk. :mrgreen:
Opel Ampera 03/2014, Sovereign Silver Cosmo, Pilot LED
Charging with Pod Point Solo S7
arneb
Vaste klant
Berichten: 212
Lid geworden op: vr 07 dec 2012, 12:51
km-stand: 95000
Lifetime: 25
Auto: Ampera

Re: Opel Ampera-E / Chevrolet Bolt

Bericht door arneb »

volt-NL schreef:Ik rij af en toe wel meer dan 400 km. Bijvoorbeeld van Eindhoven naar Groningen en terug. Ook moet ik af en toe naar het kantoor in Parijs, ook meer dan 400km. Of zoals straks naar Frankfurt, wel met een over nachting. Hopelijk krijgen ze in de rest van Europa ook snel snelladers...
Ok, maar dat klinkt alsof t voor zaken is. Maw: je bent in Groningen waarschijnlijk wel even. Dan kun je daar toch n uurtje of 2 laden? Haal je Eindhoven sowieso en in t uiterste geval moet je nog even 10 mins aan de Fastned.

Duitsland heeft trouwens een enorme groei in het aantal CCS laders. Wat gek is, want er rijden nog maar relatief weinig EV's...

En vergeet niet: dit is extreem uitzonderlijk. Het overgrote deel van de auto's in NL rijdt per dag niet meer dan 30 a 40 km per rit, dus iets van 80 km per dag in totaal.
arneb
Vaste klant
Berichten: 212
Lid geworden op: vr 07 dec 2012, 12:51
km-stand: 95000
Lifetime: 25
Auto: Ampera

Re: Opel Ampera-E / Chevrolet Bolt

Bericht door arneb »

Viper666 schreef:Ik vind het ontwerp van de Ampera-e t.o.v. huidig model gewoon lelijk. :mrgreen:
Tjah, ieder z'n ding. Gewoon een middle-of-the-road, niets aan de hand dingetje. Aangezien t n volume auto moet worden kan ik nog wel begrijpen dat ze zoiets 'saais' neergezet hebben.

Ik heb overigens het sterke vermoeden dat de Volt 2 alsnog als Ampera naar Europa gaat komen. Ook dat design is een stuk minder uitgesproken geworden. Laten we t maar houden op 'marktwerking'...
Gebruikersavatar
volt-NL
Stamgast
Berichten: 332
Lid geworden op: vr 08 jun 2012, 14:42
km-stand: 20000
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Eindhoven

Re: Opel Ampera-E / Chevrolet Bolt

Bericht door volt-NL »

arneb schreef:
volt-NL schreef:Ik rij af en toe wel meer dan 400 km. Bijvoorbeeld van Eindhoven naar Groningen en terug. Ook moet ik af en toe naar het kantoor in Parijs, ook meer dan 400km. Of zoals straks naar Frankfurt, wel met een over nachting. Hopelijk krijgen ze in de rest van Europa ook snel snelladers...
Ok, maar dat klinkt alsof t voor zaken is. Maw: je bent in Groningen waarschijnlijk wel even. Dan kun je daar toch n uurtje of 2 laden? Haal je Eindhoven sowieso en in t uiterste geval moet je nog even 10 mins aan de Fastned.
Ja dit is zeker zakelijk, maar helaas staan er (tot nu toe) geen snel-laders in de buurt van de klanten. Het is zelf nog een uitzondering als er een gewone laadpaal staat!

Stel dat de accu vol is van de Bolt, waarschijnlijk 60 kWh, waarmee je dan 320 km mee zou moeten halen. Eindhoven naar Groningen is 250 km. Aangekomen in Groningen is de accu voor 60% gebruikt en heb nog (320 - 250 =) 70 km range over (22%). Voor de terug weg weer 33 kWh bij, dus minimaal 3 uur laden aan een gewone publieke 11 kW laadpaal.

Trouwens, het is ook nog maar de vraag hoe snel de Bolt kan laden aan een gewone laadpaal. De Volt haalt maar 3.3 kW, gaat Opel bij de Bolt 11 kW ondersteunen?

Meestal duren de meetings bij mijn klanten niet zo lang. Kortom, als ik de Bolt zakelijk zou rijden kan ik niet zonder snel-laders. En dan moeten zo ook echt snel zijn, duidelijk meer dan 50 kW, want ik ga echt niet langer dan 20 minuten buiten in de kou staan wachten in de baas zijn tijd. Althans mijn baas zou dat niet willen dat ik zijn tijd verdoe met wachten i.p.v. werken ;-)
arneb schreef:Duitsland heeft trouwens een enorme groei in het aantal CCS laders. Wat gek is, want er rijden nog maar relatief weinig EV's...

En vergeet niet: dit is extreem uitzonderlijk. Het overgrote deel van de auto's in NL rijdt per dag niet meer dan 30 a 40 km per rit, dus iets van 80 km per dag in totaal.
De meeste zakelijke rijders die ik ken rijden duidelijk meer dan 80 km per rit. Zijn er ergens officiële statistieken die laten zien hoeveel er gemiddeld zakelijk gereden wordt?
2018-nu Zilver grijze Ampera-e (2019 model)
2012-2018 Zwarte Volt
Plaats reactie