Sneeuw en gladheid

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
Gebruikersavatar
sigmasailor
Vaste klant
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 02 jan 2017, 11:20
km-stand: 80000
Lifetime: 55
Auto: Volt

Re: Sneeuw en gladheid

Bericht door sigmasailor »

Ik denk dat er bedoeld wordt I2R kachel (P=U*I enzo). De E heeft een 'domme' kachel die gewoon over een stuk koper (met een COP van bijna 100%) stroom omzet in warmte. Veel slimmer is om dat met een warmtepomp te doen; die halen een COP van rond de 500%.

Met 1 kWh elektrisch vermogen uit de accu verwarm je de auto dan met 5 kWh. De E haalt uit die ene kWh ook 1 Kwh warmte maar heeft voor 5 kWh ook 5 kWh nodig. Snappie?

Komt er gewoon op neer dat de E voor verwarmen ongeveer 5 x meer stroom gebruikt dan echt nodig is.
Heb nu nog een Mitsubishi Outlander PHEV (sinds november 2013) met zo'n 85k ervaring. Blauwe Ampera E (af)besteld. Nu een Leaf 2 besteld.
Gebruikersavatar
boeuf
Harde kern
Berichten: 516
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 17:04
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: anders
Locatie: Leiden

Re: Sneeuw en gladheid

Bericht door boeuf »

sigmasailor schreef:Veel slimmer is om dat met een warmtepomp te doen; die halen een COP van rond de 500%.
Mijn e-Golf heeft ook een warmtepomp. Bijkomend voordeel ten opzichte van de Volt is dat bij het (voor)verwarmen veel sneller temperatuur komt. Infrarood voorruitverwarming is ook een zegen, in een halve minuut van volledig dichtgevroren naar rijklaar :clap:
Nu: VW e-Golf & ICU Compact Mini
Ex: Chevy Volt LTZ Summit White & ICU Basic wandlader
Gebruikersavatar
sigmasailor
Vaste klant
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 02 jan 2017, 11:20
km-stand: 80000
Lifetime: 55
Auto: Volt

Re: Sneeuw en gladheid

Bericht door sigmasailor »

Is een beetje het verschil tussen een ouderwetse (goedkope) maar stroom verslindende wasdroger of een modern (duurder ding) dat zichzelf terugverdient door veel lager stroomverbruik. Verwarmen op stroom (zonder warmtepomp) zou verboden moeten worden!
Heb nu nog een Mitsubishi Outlander PHEV (sinds november 2013) met zo'n 85k ervaring. Blauwe Ampera E (af)besteld. Nu een Leaf 2 besteld.
Gebruikersavatar
Tomv65
Newbie
Berichten: 36
Lid geworden op: za 26 aug 2017, 14:44
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Sneeuw en gladheid

Bericht door Tomv65 »

Steven schreef:Ik moet zeggen dat ik 250km nog wel iets vind tegenvallen. De temperaturen waren toch niet extreem laag gisteren. Ik vraag mij een beetje af hoe dit in bijvoorbeeld Noorwegen is, waar het toch weer een paar graden kouder is.
No worries. Je rij- en klimaatgedrag weegt ook mee en het mijne was toen nie best. Na een veel zuiniger ritje heb ook al weer 280 gezien. Dat ritje was trouwens leuk: ik begon met 250km range en na 50km rijden had ik nog 300km range. Ik zag met elke zuinige km de range oplopen ipv dalen 8-) .Het kan dus verkeren.
Steven schreef:
Tomv65 schreef:Rijden ging prima. Rustig voetje nodig bij het optrekken.
En bij het afremmen met 'L' gewoon driften als het glad genoeg is...
Fun, maar wel op letten 8-)
Dit gebeurde al bij het afremmen op de motor? Zonder extra bij te remmen?
Ja. Dus gas los werd soms glijden ipv rollen.
Nu Opel Ampera-e 2017 8-) ; ex Toyota Prius Plugin 2013 :ugeek: , ex Honda Insight 2009 :?
Gebruikersavatar
Alex
Sponsor
Berichten: 3333
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sneeuw en gladheid

Bericht door Alex »

Vanmorgen was het koud en onderweg sprong de motor enkele malen aan om de boel sneller warm te krijgen. Sinda de winter 2012-2013 volgens mij niet meer voorgekomen. Tweemaal voorverwarmen kostte bijna twee streepjes!
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
rob313
Vaste klant
Berichten: 103
Lid geworden op: di 23 mei 2017, 22:10
km-stand: 2400
Lifetime: 0
Auto: -

Re: Sneeuw en gladheid

Bericht door rob313 »

Alex schreef:Vanmorgen was het koud en onderweg sprong de motor enkele malen aan om de boel sneller warm te krijgen. Sinda de winter 2012-2013 volgens mij niet meer voorgekomen. Tweemaal voorverwarmen kostte bijna twee streepjes!
Heb je een ampera-e met motor dan?
Volgens mij is dit de ampera-e groep :angel:
Laatst gewijzigd door rob313 op zo 27 jan 2019, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
het wachten op de nieuw EV,s is begonnen
Ferry34
Vaste klant
Berichten: 176
Lid geworden op: za 30 dec 2017, 19:01
km-stand: 70000
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Sneeuw en gladheid

Bericht door Ferry34 »

Ik had dinsdag toch wel n moment.
Op een besneeuwde weg in n wijk, stond er n auto half op de weg.

Ik rem en glij net zo hard rechtdoor! Ik stuur rustig naar rechts....nog steeds niks!
Met mazzel stond ik op tijd stil, maar t verbaasde me dat ik geen ABS voelde en dat sturen niets deed.

Dat gebeurde me met mn Mercedes nooit hoor.
Ook duurde t later die dag een seconde voordat ik de ESP voelde inkomen.
Bij mn Mercedes merkte ik t niet eens, behalve t knipperende lampje.

Is 1 van de weinige minpunten. Oh ja...met de sneeuw knipperde eindelijk de traction control, maar die lijkt er echt voor de sier op te zitten.
Ik kan makkelijk 20-30 meter met spinnende wielen optrekken. Volgens mij is je traction control dan niet goed.

Lekkerste auto waar ik ooit in heb gereden, maar dat is n minpunt.
Plaats reactie