Rijden in buitenland en in de bergen

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
Gebruikersavatar
Ivo
Beheerder
Berichten: 2700
Lid geworden op: di 21 feb 2012, 22:27
km-stand: 171000
Lifetime: 41
Auto: anders
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Rijden in de bergen

Bericht door Ivo »

Anko schreef:
Ivo schreef:Het houdt bij AC al op bij 3,6 kWh helaas. Maar 1 fase wordt gebruikt.

http://amperaforum.nl/viewtopic.php?f=3 ... =50#p37410
Op een 3.7 of 11 kW laadpaal zal dat wel kloppen. Maar op een 7.2 of 22 kW laadpaal denk ik niet hoor. De OBC kan tot 32 ampere aan. Bij 230 volt is dat zo'n 7.2 kW.

kijk anders eens even hier: http://www.opel.nl/onze-modellen/modell ... l#CHARGING

Opel heeft het over "Laadstation voor Thuis > 4.6 kW". Ik ben zelf ook van plan thuis met plm. 5.5 kW te gaan laden. Zal een flinke tegenvaller zijn als dat niet blijkt te kunnen ;-)
Klopt, maar 32A per fase (want Ampera-e laadt echt maar over 1 fase) komt volgens mij nauwelijks voor.
7,2 A laadpalen gebruiken volgens mij 2 fases van elke 16A en daar heb je in dit geval niets aan.

Sterker nog; ik heb diverse publieke laadpalen gebruikt (ook 11 kW versies) en het is mij niet gelukt om meer dan "3-4" kW in beeld te krijgen.
http://amperaforum.nl/viewtopic.php?f=3 ... 120#p37537
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km
Gebruikersavatar
e-head
Vaste klant
Berichten: 156
Lid geworden op: zo 03 jun 2012, 11:12
km-stand: 20703
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Amersfoort

Re: Rijden in de bergen

Bericht door e-head »

Ivo schreef:.... Klopt, maar 32A per fase (want Ampera-e laadt echt maar over 1 fase) komt volgens mij nauwelijks voor.
7,2 A laadpalen gebruiken volgens mij 2 fases van elke 16A en daar heb je in dit geval niets aan......
"Komt nauwelijks voor" is in ieder geval N=1, namelijk bij mij thuis. 1 fase, 32A.
Via de nieuwste slimme meter en Dynamic Load Balancing, over overlaod te voorkomen. Zie eerdere post elders op dit forum.
En dan laadt ie netjes 7,3-7,4kW (tenzij je natuurlijk de oven of een andere zware belasting aanzet, dan schakelt ie voor die tijd even terug).
Gebruikersavatar
Ivo
Beheerder
Berichten: 2700
Lid geworden op: di 21 feb 2012, 22:27
km-stand: 171000
Lifetime: 41
Auto: anders
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Rijden in buitenland en in de bergen

Bericht door Ivo »

Bedankt voor de aanvulling / correctie 8-)
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km
Gebruikersavatar
Anko
Stamgast
Berichten: 476
Lid geworden op: di 19 feb 2013, 20:58
km-stand: 10500
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Montfoort

Re: Rijden in buitenland en in de bergen

Bericht door Anko »

Weet sinds een half uur uit eigen ervaring dat in ieder geval 24 ampere mogelijk is :D :D :D

Eerlijk gezegd heb ik sterke twijfels bij het verhaal dat een 7.2 kW paal in werkelijkheid 2 x 3.6 kW is. We weten dat er 3.6, 7.2 11 en 22 kW palen zijn. Wat is dan logischer? 1 x 16 A, 1 x 32 A, 3 x 16 A en 3 x 32 A of 1 x 16 A, 2 x 16 A, 3 x 16 A en 3 x 32 A?

Vervolgens zijn er plenty auto's met een 7.2 kW OnBoard Charger die zeker enkel fase zijn, zoals de Nissan Leaf. Simpelweg vanwege het feit dat die een type 1 stekker heeft die maar één fase door kan geven.

Vraag me ook af of 3 fase OBCs het perse fijn vinden om 2 active fasen aangeboden te krijgen in plaats van 3. Maar goed, dat is zomaar een idee.
Gebruikersavatar
japio
Harde kern
Berichten: 3504
Lid geworden op: do 06 dec 2012, 23:50
km-stand: 125250
Lifetime: 23
Auto: Ampera
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Rijden in buitenland en in de bergen

Bericht door japio »

Bij de Kangoo is er eveneens een 7kW enkelfase AC lader aan boord. Ik ben nog wel benieuwd naar het rendement hiervan in deellast.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
Gebruikersavatar
Poul
Moderator
Berichten: 2079
Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 21:15
km-stand: 195000
Lifetime: 29
Auto: geen
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Rijden in buitenland en in de bergen

Bericht door Poul »

Het lijkt erop dat dit topic vandaag over een ander onderwerp gaat. :) 8-) :think:
Zullen we morgen weer on topic gaan?

Groeten,
Poul
Vanaf 28 september 2024 ga ik verder Amperaloos door het leven. Daarvoor sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. ;)
Plaats reactie