Versnelling, overbrenging (technische overwegingen)

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
Gebruikersavatar
Anko
Stamgast
Berichten: 476
Lid geworden op: di 19 feb 2013, 20:58
km-stand: 10500
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Montfoort

Versnelling, overbrenging (technische overwegingen)

Bericht door Anko »

sarion schreef:Mijn dochter heeft tegenwoordig een fiets met 3 versnellingen. Op haar vorige fiets had ze geen versnellingen. :-)
Daar zeg je wat. Als ik de reacties hier goed begrijp (en die man van het AD) had haar vorige fiets dus een automaat :lol:
Gebruikersavatar
Anko
Stamgast
Berichten: 476
Lid geworden op: di 19 feb 2013, 20:58
km-stand: 10500
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Montfoort

Re: Versnelling, overbrenging (technische overwegingen)

Bericht door Anko »

japio schreef:Dan ben ik benieuwd hoe jij de set tandwielen noemt die in de verbinding tussen de (electro)motor en de wielen in zitten.
Ik denk niet dat de vraag aan mij gericht is, maar ik zou het hebben over "transmissie" of "reductiebak", maar zeker geen "versnellingsbak".
Ferry34
Vaste klant
Berichten: 176
Lid geworden op: za 30 dec 2017, 19:01
km-stand: 70000
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Versnelling, overbrenging (technische overwegingen)

Bericht door Ferry34 »

Een automaat is een auto met versnellingen, terwijl de auto zelf schakelt.

Een elektrische auto heeft geen versnellingen en dus geen automaat.
Gebruikersavatar
Ivo
Beheerder
Berichten: 2700
Lid geworden op: di 21 feb 2012, 22:27
km-stand: 171000
Lifetime: 41
Auto: anders
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Versnelling, overbrenging (technische overwegingen)

Bericht door Ivo »

Toch is een versnellingsbak niet zo'n gek idee. Het hoge koppel van een E auto maakt de noodzaak misschien minder, mij lijkt dat een slim gekozen "keuzemogelijkheid in overbrengingsverhouding" best wat kan toevoegen aan de levensduur van een E auto. :think:
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km
sarion
Bekende
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 24 nov 2017, 11:52
km-stand: 10000
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e

Re: Versnelling, overbrenging (technische overwegingen)

Bericht door sarion »

Hier een doorsnede van de drive unit:
https://insideevs.com/deep-dive-chevrol ... -and-more/

Hij heeft een vaste "gear ratio", dus zoiets als bij een fiets zonder versnellingen...
Gebruikersavatar
Anko
Stamgast
Berichten: 476
Lid geworden op: di 19 feb 2013, 20:58
km-stand: 10500
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Montfoort

Re: Versnelling, overbrenging (technische overwegingen)

Bericht door Anko »

Ivo schreef:Toch is een versnellingsbak niet zo'n gek idee. Het hoge koppel van een E auto maakt de noodzaak misschien minder, mij lijkt dat een slim gekozen "keuzemogelijkheid in overbrengingsverhouding" best wat kan toevoegen aan de levensduur van een E auto. :think:
Absoluut. E-motoren zouden (bij wijze van spreke) met de helft van hun maximale toerental nog steeds hetzelfde maximale vermogen kunnen produceren (helft van aantal toeren * dubbel koppel = zelfde vermogen), maar dan wel met minder verliezen. Maar wel ten koste van complexiteit, gewicht en geld. Kennelijk vindt men dat niet de moeite waard.

De E-motor van een Golf / Passat GTE zit, als ik me niet vergis, overigens wel vóór de versnellingsbak en kan daar dus ook van profiteren. Maar goed, dan heb je ook weer schakelmomenten en het ontbreken daarvan is ook weer één van de charmes van EV rijden :P
Gebruikersavatar
japio
Harde kern
Berichten: 3504
Lid geworden op: do 06 dec 2012, 23:50
km-stand: 125250
Lifetime: 23
Auto: Ampera
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Versnelling, overbrenging (technische overwegingen)

Bericht door japio »

:think:

Misschien steekt het wel niet iets anders in elkaar als wat jij nu aanneemt.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
Gebruikersavatar
Anko
Stamgast
Berichten: 476
Lid geworden op: di 19 feb 2013, 20:58
km-stand: 10500
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Montfoort

Re: Versnelling, overbrenging (technische overwegingen)

Bericht door Anko »

japio schreef:Misschien steekt het wel niet iets anders in elkaar als wat jij nu aanneemt.
Als jij denkt dat ik iets verkeerd zie, dan ben je bij deze van harte uitgenodigd om uit te leggen wat ik verkeerd zie en hoe het dan wel zit.
Gebruikersavatar
japio
Harde kern
Berichten: 3504
Lid geworden op: do 06 dec 2012, 23:50
km-stand: 125250
Lifetime: 23
Auto: Ampera
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Versnelling, overbrenging (technische overwegingen)

Bericht door japio »

Ivo schreef:Toch is een versnellingsbak niet zo'n gek idee. Het hoge koppel van een E auto maakt de noodzaak misschien minder, mij lijkt dat een slim gekozen "keuzemogelijkheid in overbrengingsverhouding" best wat kan toevoegen aan de levensduur van een E auto. :think:
Zo min mogelijk Nm op de rotor maakt het ontwerp van de motor eenvoudiger en daarmee goedkoper. Een keuzemogelijkheid lijkt mij alleen nuttig als je de auto anders inzet dan gebruikelijk zoals bijvoorbeeld met een Land Rover.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
Gebruikersavatar
japio
Harde kern
Berichten: 3504
Lid geworden op: do 06 dec 2012, 23:50
km-stand: 125250
Lifetime: 23
Auto: Ampera
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Versnelling, overbrenging (technische overwegingen)

Bericht door japio »

Anko schreef:
japio schreef:Misschien steekt het wel niet iets anders in elkaar als wat jij nu aanneemt.
Als jij denkt dat ik iets verkeerd zie, dan ben je bij deze van harte uitgenodigd om uit te leggen wat ik verkeerd zie en hoe het dan wel zit.
De verliezen zijn vrijwel niet gelelateerd aan toeren (nog los daarvan zijn ze over het volle bereik toch al marginaal) en de toeren koppel kromme is geen vlakke lijn.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
Plaats reactie