Daar zeg je wat. Als ik de reacties hier goed begrijp (en die man van het AD) had haar vorige fiets dus een automaatsarion schreef:Mijn dochter heeft tegenwoordig een fiets met 3 versnellingen. Op haar vorige fiets had ze geen versnellingen.
Versnelling, overbrenging (technische overwegingen)
- Anko
 - Stamgast
 - Berichten: 476
 - Lid geworden op: di 19 feb 2013, 20:58
 - km-stand: 10500
 - Lifetime: 0
 - Auto: Ampera-e
 - Locatie: Montfoort
 
Versnelling, overbrenging (technische overwegingen)
- Anko
 - Stamgast
 - Berichten: 476
 - Lid geworden op: di 19 feb 2013, 20:58
 - km-stand: 10500
 - Lifetime: 0
 - Auto: Ampera-e
 - Locatie: Montfoort
 
Re: Versnelling, overbrenging (technische overwegingen)
Ik denk niet dat de vraag aan mij gericht is, maar ik zou het hebben over "transmissie" of "reductiebak", maar zeker geen "versnellingsbak".japio schreef:Dan ben ik benieuwd hoe jij de set tandwielen noemt die in de verbinding tussen de (electro)motor en de wielen in zitten.
- 
				Ferry34
 - Vaste klant
 - Berichten: 176
 - Lid geworden op: za 30 dec 2017, 19:01
 - km-stand: 70000
 - Lifetime: 0
 - Auto: Ampera-e
 
Re: Versnelling, overbrenging (technische overwegingen)
Een automaat is een auto met versnellingen, terwijl de auto zelf schakelt.
Een elektrische auto heeft geen versnellingen en dus geen automaat.
			
			
									
						
										
						Een elektrische auto heeft geen versnellingen en dus geen automaat.
- Ivo
 - Beheerder
 - Berichten: 2700
 - Lid geworden op: di 21 feb 2012, 22:27
 - km-stand: 171000
 - Lifetime: 41
 - Auto: anders
 - Locatie: Waalwijk
 - Contacteer:
 
Re: Versnelling, overbrenging (technische overwegingen)
Toch is een versnellingsbak niet zo'n gek idee. Het hoge koppel van een E auto maakt de noodzaak misschien minder, mij lijkt dat een slim gekozen "keuzemogelijkheid in overbrengingsverhouding" best wat kan toevoegen aan de levensduur van een E auto.  
			
			
									
						
							Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km
			
						- 
				sarion
 - Bekende
 - Berichten: 64
 - Lid geworden op: vr 24 nov 2017, 11:52
 - km-stand: 10000
 - Lifetime: 0
 - Auto: Ampera-e
 
Re: Versnelling, overbrenging (technische overwegingen)
Hier een doorsnede van de drive unit:
https://insideevs.com/deep-dive-chevrol ... -and-more/
Hij heeft een vaste "gear ratio", dus zoiets als bij een fiets zonder versnellingen...
			
			
									
						
										
						https://insideevs.com/deep-dive-chevrol ... -and-more/
Hij heeft een vaste "gear ratio", dus zoiets als bij een fiets zonder versnellingen...
- Anko
 - Stamgast
 - Berichten: 476
 - Lid geworden op: di 19 feb 2013, 20:58
 - km-stand: 10500
 - Lifetime: 0
 - Auto: Ampera-e
 - Locatie: Montfoort
 
Re: Versnelling, overbrenging (technische overwegingen)
Absoluut. E-motoren zouden (bij wijze van spreke) met de helft van hun maximale toerental nog steeds hetzelfde maximale vermogen kunnen produceren (helft van aantal toeren * dubbel koppel = zelfde vermogen), maar dan wel met minder verliezen. Maar wel ten koste van complexiteit, gewicht en geld. Kennelijk vindt men dat niet de moeite waard.Ivo schreef:Toch is een versnellingsbak niet zo'n gek idee. Het hoge koppel van een E auto maakt de noodzaak misschien minder, mij lijkt dat een slim gekozen "keuzemogelijkheid in overbrengingsverhouding" best wat kan toevoegen aan de levensduur van een E auto.
De E-motor van een Golf / Passat GTE zit, als ik me niet vergis, overigens wel vóór de versnellingsbak en kan daar dus ook van profiteren. Maar goed, dan heb je ook weer schakelmomenten en het ontbreken daarvan is ook weer één van de charmes van EV rijden
- japio
 - Harde kern
 - Berichten: 3504
 - Lid geworden op: do 06 dec 2012, 23:50
 - km-stand: 125250
 - Lifetime: 23
 - Auto: Ampera
 - Locatie: Mijdrecht
 - Contacteer:
 
Re: Versnelling, overbrenging (technische overwegingen)
Misschien steekt het wel niet iets anders in elkaar als wat jij nu aanneemt.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
			
						- Anko
 - Stamgast
 - Berichten: 476
 - Lid geworden op: di 19 feb 2013, 20:58
 - km-stand: 10500
 - Lifetime: 0
 - Auto: Ampera-e
 - Locatie: Montfoort
 
Re: Versnelling, overbrenging (technische overwegingen)
Als jij denkt dat ik iets verkeerd zie, dan ben je bij deze van harte uitgenodigd om uit te leggen wat ik verkeerd zie en hoe het dan wel zit.japio schreef:Misschien steekt het wel niet iets anders in elkaar als wat jij nu aanneemt.
- japio
 - Harde kern
 - Berichten: 3504
 - Lid geworden op: do 06 dec 2012, 23:50
 - km-stand: 125250
 - Lifetime: 23
 - Auto: Ampera
 - Locatie: Mijdrecht
 - Contacteer:
 
Re: Versnelling, overbrenging (technische overwegingen)
Zo min mogelijk Nm op de rotor maakt het ontwerp van de motor eenvoudiger en daarmee goedkoper. Een keuzemogelijkheid lijkt mij alleen nuttig als je de auto anders inzet dan gebruikelijk zoals bijvoorbeeld met een Land Rover.Ivo schreef:Toch is een versnellingsbak niet zo'n gek idee. Het hoge koppel van een E auto maakt de noodzaak misschien minder, mij lijkt dat een slim gekozen "keuzemogelijkheid in overbrengingsverhouding" best wat kan toevoegen aan de levensduur van een E auto.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
			
						- japio
 - Harde kern
 - Berichten: 3504
 - Lid geworden op: do 06 dec 2012, 23:50
 - km-stand: 125250
 - Lifetime: 23
 - Auto: Ampera
 - Locatie: Mijdrecht
 - Contacteer:
 
Re: Versnelling, overbrenging (technische overwegingen)
De verliezen zijn vrijwel niet gelelateerd aan toeren (nog los daarvan zijn ze over het volle bereik toch al marginaal) en de toeren koppel kromme is geen vlakke lijn.Anko schreef:Als jij denkt dat ik iets verkeerd zie, dan ben je bij deze van harte uitgenodigd om uit te leggen wat ik verkeerd zie en hoe het dan wel zit.japio schreef:Misschien steekt het wel niet iets anders in elkaar als wat jij nu aanneemt.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.