Zonnepanelen

Alles over lease kosten, bijtelling (!), investeren, afschrijven, subsidies zoals MIA en Vamil, BTW enz.
Renevdb
Newbie
km-stand: 230
Lifetime: 0
Auto: Bolt

Zonnepanelen

Bericht door Renevdb »

Beste Ampera rijders,

Ik wil zakelijk zonnepanelen aanschaffen om daarmee mijn Ampera (die ik zakelijk gebruik) op te laden. Volgens Agentschap.nl kan ik in dat geval (ook als de panelen worden geplaatst op de privéwoning) aanspraak maken op K.I.A. en E.I.A..

Bij navraag bij de fiscus ontvang ik tegenstrijdige antwoorden. Eerst wordt mij medegedeeld dat het plaatsen van zonnepanelen op een privéwoning, nimmer als zakelijk kan worden aangemerkt, omdat de panelen deel uit gaan maken van het privé onroerend goed. Echter in Staatscourant nr 14052 (22 september 2009) zijn zonnepanelen daarvan uitgezonderd. Met dit gegeven nogmaals de fiscus gebeld. Toen werd mij medegedeeld dat het niet relevant is of de panelen worden aangebracht op een privéwoning. Indien de opgewekte stroom zakelijk wordt gebruikt (b.v. voor kantoor aan huis of.... opladen "zakelijke" Ampera) wordt gezien als een zakelijke investering.

Heeft iemand hier al ervaring mee??

bvd. René
Michael
Stamgast
km-stand: 0

Re: Zonnepanelen

Bericht door Michael »

Je mag een deel voor zakelijk gebruik meenemen in je boekhouding het overige deel is prive. Je krijgt er geheid gezeik mee als je een complete instalatie laat plaatsen op je prive woning en je schrijft het zakelijk af.

Dit is wat mij destijds is medegedeeld. ;)
lammersma
Newbie
km-stand: 75000

Bericht door lammersma »

Voor EIA geldt de regel dat de zonnepanelen zakelijk mogen aangeschaft op een privéwoning. Dit is echter beperkt tot bedrijven aan huis. http://www.agentschapnl.nl/programmas-r ... g-voor-eia
't Is een Ampera, geen Opel...
lammersma
Newbie
km-stand: 75000

Bericht door lammersma »

O ja, is je onderneming niet aan huis gevestigd, dan kun je ze wel zakelijk aanschaffen en doorverkopen aan prive. Je kunt dan van de subsidie gebruik maken, maar dus niet van de EIA.
't Is een Ampera, geen Opel...
jotema
Vaste klant
km-stand: 138000
Lifetime: 60
Auto: Ampera

Bericht door jotema »

Beste Rene,

Het kan wel!
Ik ben ZZP-er en zal ook zakelijk zonnepanelen aanschaffen.
Deze komen op mijn eigen huis te liggen.
Financieel interessant omdat je EIA en KIA mag toepassen (41,5% EIA) over het volledige aanschafbedrag (net als bij de MIA, KIA voor de Ampera).
Voor de Ampera bereken ik een geschat verbruik van ongeveer 4000 KWh per jaar.
Ik heb dit via mijn accountant laten voorleggen bij de belastingdienst en van hen een beschikking gekregen dat ik dat mag doen mits de panelen op het dak geschroeft worden en dus makkelijk te verwijderen zouden zijn. Geen punt natuurlijk. (Ps, ik heb een beperkt kantoor aan huis (plm 6 m2)
De meeropbrengst (tellertje ertussen plaatsen net zoals bij de SPX) moet ik als prive nemen (en dat 25 jaar lang....). Maar als je ongeveer uitrekent hoeveel KWh je nodig hebt, zal dit te verwaarlozen zijn.

Jotema
ZZP, zwart, full opties, SPX, 60.000 km/jaar, vanaf mei 2012
Henri
Stamgast
km-stand: 166000
Lifetime: 2

Bericht door Henri »

Mmmm. Ik heb ook zonnepanelen 51 stuks, mijn kantoor staat in de achtertuin.
Mocht je geinteresseerd zijn hoe een en ander bij mij werkt dan ben je van harte welkom met je Ampera....staan er 2 op de parkeerplek in mijn voortuin :)
Stuur me maar een mailtje of bel even 06 22857715

Overigens kan ik je aanraden een offerte te vragen bij www.solarnrg.nl beste leverancier beste kwaliteit prijs verhouding
Renevdb
Newbie

Bericht door Renevdb »

Beste Jotema,

bedankt voor de info! Jouw situatie lijkt identiek aan die van mij. Ook ik heb een zeer beperkt kantoor aan huis en gebruik de opgewekte stroom nagenoeg uitsluitend voor mijn Ampera.

Frappant dat de Belastingdienst stelt dat het niet “aard- of nagelvast” mag worden bevestigd (en dus deel uit gaat maken van het onroerend goed). In de staatscourant is nl vermeld:
“De jurisprudentie die met betrekking tot deze materie is gewezen geeft geen eenduidig antwoord.
Onder verwijzing naar deze jurisprudentie concludeer ik dat het niet altijd zeker is dat bijvoorbeeld een
zonneboiler, -collector, -paneel als onroerend − als onzelfstandig onderdeel van het gebouw −
bestempeld kan worden. Daarbij moet nog worden onderkend dat er verschillen zijn in installaties. Zo
zijn er zonnepanelen die als het ware ’los op de daken gelegd worden’ en panelen die slechts met een
viertal schroeven worden bevestigd. Daarvan kan in mijn optiek niet worden gesteld dat zij onroerend
zijn geworden. Met betrekking tot zonneboilers is dat standpunt ook verdedigbaar onder meer onder
verwijzing naar Hof ’s-Gravenhage, 6 januari 1972, nr. 21/1971.
Gelet op het vorenstaande neem ik het standpunt in dat de zonneboilers, -collectoren en -panelen als
afzonderlijke bedrijfsmiddelen kunnen worden aangemerkt, die geen onderdeel gaan uitmaken van de
woning waarin/waaraan zij worden aangebracht. Operational lease is mogelijk. De uitsluiting van
artikel 3.45. eerste lid, onderdeel d, Wet IB 2001 is dan niet van toepassing

Ik heb maar een klein bedrijfje en geen accountant. Ik zal het verzoek zelf moeten doen. Ik neem aan dat dit aan de inspecteur gericht moet worden? Heeft het lang geduurd voor de beschikking werd afgegeven ?

M.vr.gr.

René
jotema
Vaste klant
km-stand: 138000
Lifetime: 60

Bericht door jotema »

Dag Rene,

Het moet inderdaad met schroeven worden vastgezet zodat het nadien eenvoudig weer verwijderd kan worden. Let op: je mag tevens versneld afschrijven (2 jaar). Heb je met die subsidies je geld snel terug (en natuurlijk de BTW terugvragen..)

Je schrijft het verzoek aan je eigen belastinginspecteur. Je moet vragen om een beschikking waarin ze verklaren dat je de panelen voor je zakelijke auto nodig hebt en dat ze als bedrijfsmiddel moeten worden gezien. De beschikking heb je binnen zo'n 6 weken in huis. Zie correspondentie hieronder.

Goedemorgen J....

Ik weet niet of je nu nog op vakantie bent, maar ik wou je even mededelen dat we inzake de zonnepanelen goedkeuring hebben van de belastindienst om ze aan te merken als bedrijfsmiddel zolang deze zodanig worden bevestigd (met schroeven) dat ze geen wezenlijk onderdeel gaan uitmaken van de woning. Kortom ik denk dat je in de loop van het jaar maar weer offertes moet aanvragen?

Bij de bespreking zal ik jouw het origineel van het besluit van de belastingdienst wel overhandigen.

Tot 8 augustus!

Met vriendelijke groet,
E......
Accountant
ZZP, zwart, full opties, SPX, 60.000 km/jaar, vanaf mei 2012
Renevdb
Newbie

Bericht door Renevdb »

Beste Jotema,

hartelijk dank voor de info. Het verzoek naar de fiscus gaat vandaag de deur nog uit.

Gr. René
Rutger
Newbie
km-stand: 0

Bericht door Rutger »

@Rene: en, wat is het geworden, heb je een goedkeuring van de belastingdienst? En zijn er nog voorwaarden gesteld?

Ik ga ook zelf maar een verzoekje indienen, zou je me aan je voorbeeldbrief kunnen helpen?

Thanks,
Rutger
nog geen Ampera...
Plaats reactie