warmdraaien

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
Rob
Newbie
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 16 mar 2012, 21:55
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: Bolt

Re: warmdraaien

Bericht door Rob »

franc schreef:
boeuf schreef: Ergens ben ik tegengekomen dat een Volt/Ampera op de range extender bij een snelheid van boven de 75 mph (120 kmh) WEL een mechanische koppeling zou hebben tussen de benzinemotor en de wielen (en daarmee dus geen EV meer zou zijn) omdat dat energie-efficienter zou zijn. Kan iemand dat bevestigen..?
Ja, dat klopt inderdaad. En niet alleen pas boven de 120 km/u. Het kan ook al eerder gebeuren wanneer veel vermogen wordt gevraagd (bijvoorbeeld bij flink accelereren). In feite is de Ampera dan een parallel-hybride en dat is alleen maar mooi, want dat is efficiënter.
In de range-extender mode is de Ampera sowieso geen EV meer, maar gedraagt zich als een serie-hybride:
verbrandingsmotor -> elektromotor -> aandrijving.
Dit kan in bepaalde gevallen dus omgezet worden in parallel, waarbij een deel van het vermogen rechtstreeks naar de wielen gaat.
-Franc
Zoals ik het heb begrepen, en ook te zien is in de uitleg, worden de wielen wel altijd electrisch aangedreven. De "directe mechanische" verbinding Benzinemotor > Elektromotor > Wielen wordt teniet gedaan in de grote elektromotor. Deze elektromotor kan namelijk door de 3e koppeling van het chassis losgekoppeld worden, en de stator (normaal stilstaand gedeelte van een elektromotor) gaat dan ronddraaien, waardoor de elektromotor zelf minder hard hoeft te draaien. Daartussen zit ook nog eens een kleine elektromotor, die deels als generator en deels als elektromotor werkt. Dit is afhankelijk van koppeling 1 en 2.

Door deze constructie hoeft de benzinemotor ook niet direct het volle vermogen te leveren (de kleine elektromotor helpt de grote motor eerst), en wanneer het minimaal niveau van de accu's wordt genaderd, zou de motor al vast op een minder belastend niveau warm kunnen draaien. Als de accu het minimaal niveau heeft bereikt, kan de benzinemotor op vol vermogen draaien.

Misschien een beetje technisch verhaal, maar ze hebben er niet voor niets zo lang over nagedacht...
Gebruikersavatar
franc
Stamgast
Berichten: 325
Lid geworden op: ma 09 apr 2012, 11:27
km-stand: 136000
Lifetime: 48
Auto: Ampera
Locatie: Heerlen

Re: warmdraaien

Bericht door franc »

De benzinemotor kan met de koppeling aan de ring gear verbonden worden waar ook de generator aan vast zit. Als de brandstofmotor de ring gear aandrijft, dan gaat een deel van dat vermogen ook rechtstreeks naar de wielen. De hoeveelheid hangt af van de verhouding van de tandwielen in de planetenwiel opstelling.
Zie http://www.plugincars.com/truth-out-abo ... 90006.html en voor een beschrijving van de tandwielen deze link http://www.motortrend.com/features/edit ... _it_ticks/
Het lijkt heel erg op de Prius aandrijving, alleen moet daarbij de benzinemotor boven de 7O km/u noodgedwongen mee gaan draaien. Bij de Ampera hoeft dat niet, omdat de benzinemotor volledig ontkoppelt kan worden. Daardoor kan hij zich als pure EV gedragen.
-Franc
Cyber Grey Ampera (april 2012)
Rob
Newbie
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 16 mar 2012, 21:55
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: Bolt

Re: warmdraaien

Bericht door Rob »

Volgens mij heb ik inderdaad een denk foutje gemaakt. Het is de buitenring van het planetairstelsel die mee gaat draaien i.p.v. de elektromotor. Maar een planetair tandwielstelsel heeft volgens mij altijd een vaste overbrengingsverhouding, maar wordt de wijze van ondersteuning geboden door het harder of zachter laten draaien van de buitenring.

Om weer terug op de topic te komen, ga ik er toch wel vanuit dat de knappe koppen van Opel/Chevrolet het warmdraaien van de motor electronisch geregeld hebben.

Blijft toch hele interessante techniek!
Plaats reactie